Velocita.lv | 2025.04.25
Autobūve neatlaidīgi turpina virzīties pa iezīmēto kursu – prom no iekšdedzes dzinēja automobiļiem, pretī elektrificētiem vai pilnībā elektriskiem auto. Eiropā šī gada sākumā bija vērojams elektroauto pārdošanas pieaugums, kas liecina par jaunu impulsu gan piedāvājumā, gan pieprasījumā. Tradicionālie ražotāji paplašina savu elektrisko portfeli, un braucošajā pārmaiņu vilcienā cenšas ielēkt gan nozares veterāni, gan jaunpienācēji. Rezultātā veidojas sīva konkurence.
Jauns paplašināšanās posms
Saskaņā ar Eiropas Auto ražotāju asociācijas datiem 2025. gada pirmajos divos mēnešos, salīdzinot ar to pašu periodu pērn, jaunu elektroauto reģistrācija Eiropas Savienībā pieauga par 28,4% un sasniedza 255 489 vienības. Pārdošanas apjoms visvairāk palielinājās Vācijā (+41%), Beļģijā (+38%) un Nīderlandē (+25%).
“Lai gan pagājušajā gadā tika daudz runāts par šī segmenta tirgus bremzēšanos, dati liecina, ka cilvēki atgriežas pie elektroauto. Mēs redzam nepārprotamu spiedienu arī no ražotājiem – šī gada pirmajos mēnešos daudzi zīmoli paziņoja par jauniem elektriskajiem modeļiem, sākot ar Kia un Toyota un beidzot ar Nissan un Mercedes-Benz,” saka žurnāla Klubs auto apskatnieks un Latvijas Gada auto žūrijas tiesnesis Toms Timoško.
Dienvidkorejas uzņēmums Kia, turpinot ar Eiropas Gada auto 2022 EV6 gūtos panākumus, gandrīz katru gadu prezentē jaunu elektromodeli. Tā 2023. gadā tika izlaists septiņvietīgais SUV EV9, bet pērn – kompaktais ģimenes EV3. Šī gada sākumā Kia iepazīstināja ar EV4, kurš būs pieejams gan kā kompakts sedans, gan kā hečbeks. Tāpat kompānija atklāja EV2 konceptu – pieteikumu klāsta mazākajam modelim.
Kopumā tas liecina par nepārprotamu pavērsienu: uzņēmums velta visus spēkus elektromobiļiem un vēlas piedāvāt pa modelim katrā tirgus segmentā.
Atšķirīgas stratēģijas
Daudzi ražotāji sākotnēji koncentrējās uz dārgiem augstākās klases elektromodeļiem. Viņu mērķis bija rentabilitāte un finansiāls pamats turpmākai attīstībai. Taču tas radīja nevienmērīgu modeļu piedāvājumu, kurā trūka daudziem pieejamu auto. Tādi luksusa zīmoli kā Mercedes-Benz un Porsche koncentrējas uz premium sedaniem un SUV, kamēr, piemēram, Rivian un Polestar strādā ar tirgus nišām, kurās klientiem ir īpašas dzīvesveida prasības.
Tomēr atšķirībā no luksusa markām, arī no Tesla, kas arī sāka ar dārgiem sedaniem, daži ražotāji jau no paša sākuma koncentrējās uz plašpatēriņa modeļiem. Šie zīmoli būtībā pārņēma iekšdedzes auto pierastos segmentus un piedāvāja izvēles iespējas cilvēkiem ar dažādu budžetu un prasībām. Taču, lai gan šāda pieeja varētu šķist loģiska un vienkārša, praksē tā buksēja, un daudziem labi zināmiem ražotājiem pāreja uz elektroauto neiznāca līgana.
“Ja paskatās uz šodienas tirgu, var redzēt, ka gandrīz visi lielie koncerni piedāvā savu populārāko iekšdedzes modeļu elektriskās versijas. Daži jau ir veikuši pāreju, bet citi ir aizkavējušies – iespējams, viņi joprojām tic alternatīvām tehnoloģijām, iespējams, ražošanas pārkārtošanai vajag vairāk laika, iespējams, vienkārši konkurētspējīgu modeļu radīšanai nepieciešama ilgāka izstrāde,” skaidro Toms Timoško.
Piemēram, Kia ir viens no nedaudzajiem zīmoliem, kas līdz nākamajam gadam būs radījis pa elektroauto gandrīz katrā tirgus segmentā. Turklāt uzņēmums sāks ražot vieglo elektrisko komercauto PV5.
Tehnoloģiskais pārākums
Elektrisko modeļu arēnā ienāk arvien vairāk spēlētāju. Eļļu konkurences ugunij pielej arī Ķīnas uzņēmumi, kas agresīvi virzās uz Eiropu. Tomēr daži labi zināmi zīmoli tempu uzņēmuši tikai nesen – daži pat tikai šogad. Piemēram, pasaules lielākais autoražotājs Toyota līdz šim Eiropā piedāvāja tikai vienu elektromodeli un vien tagad ir pieteicis vairākus elektriskos jaunumus, kas parādīsies šajā un nākamajā gadā.
Savu elektrisko saimi pakāpeniski paplašina arī Renault un Nissan. Peugeot, kas jau ir elektrificējis gandrīz visu iekšdedzes klāstu, lielākoties tam ir izmantojis universālu platformu, kas sākotnēji bija paredzēta benzīna un hibrīda spēka agregātiem.
Elektrifikācijai ir liela, ja ne izšķiroša nozīme. Pēc Toma Timoško domām, vispārliecinošākie elektroauto ir tie, kas būvēti uz specializētām platformām, jo tās ļauj radīt efektīvāku konstrukciju. Lielisks piemērs ir Tesla – elektrobuma pionieris.
Vēl viens piemērs ir Kia. Korejas uzņēmuma tehnoloģiskais izrāviens bija modulārā E-GMP platforma, kas ir radīta tikai un vienīgi elektrotransportam. Tā ļauj Kia izstrādāt praktiskus, nākotnei gatavus un konkurētspējīgus auto. Platforma piedāvā 800 voltu sistēmu, kas īpaši ātri ļauj uzlādēt arī lielus akumulatorus un veikt lielāku attālumu. Platforma piedāvā arī tādu būtisku aprīkojumu efektīvai braukšanai aukstā laikā, kā siltumsūknis un citus pārdomātus jauninājumus, kas Kia elektromašīnas padara daudzpusīgas un lieliski piemērotas ikdienai.
“Pērkot elektromobili, ir vērts painteresēties, uz kādas platformas tas veidots. Ja tā ir speciāla EV platforma, automašīna, visticamāk, būs ietilpīgāka, ar lielāku akumulatoru un modernākām tehnoloģijām. Tas tāpēc, ka inženieriem jau no paša sākuma ir bijusi dota brīvība visu izstrādāt īpaši elektriskai piedziņai un nav bijis jāpiekrīt nekādiem kompromisiem,” piebilst Toms.
Labiekārtotais parks atrodas gleznainā vietā Daugavas krastā meža ielokā dabas parka “Daugavas loki” teritorijā.
TAKA
Vaboles parks ir veidots kā ainavu jeb angļu stila grāfu Plāteru-Zībergu pusmuižas parks (19. gs.).
TAKA
Ultra viss iekļauts. Premium kvalitāte. Bezkopromisa serviss. Sazinies, lai izvēlētos savu ideālo variantu – šī būs atpūta, kuru Tu neaizmirsīsi!
EUR 835.00 | Latvia Tours
Ja meklē vietu, kur zilganzaļi jūras ūdeņi satiekas ar kalnu ainavām, cenas ir draudzīgas un piedzīvojumi – neaizmirstami, Albānija būs Tavs šīs vasaras lielāka
EUR 486 | Latvia Tours
Neļaujiet vasarai aiziet gar degunu! Baudiet SPA, dabu un piedzīvojumus īsajās ģimenes brīvdienās tepat Latvijā!
EUR 95 | Estravel Latvia
Ja sapņo par īstu vasaru - saulainu un siltu - aicinām pievienoties ceļojumos uz Turciju! ☀ ✈️ Lidojam vairākas reizes nedēļā uz Antāliju.
EUR 379 | Novatours
Rīgas 5 zvaigžņu viesnīcas «Grand Hotel Kempinski Riga» restorāna «Stage 22» apmeklētāji savas maltītes un izcilos kokteiļus var baudīt arī atvērtajā āra terasē
Stage 22
Subates Ezermalas parks ir vasaras sezonas iecienītākais subatiešu un viesu objekts.
TAKA
Vasara turpinās – neaizmirstama atpūta Turcijā augustā! 🌞 Izbaudi viss iekļauts piedāvājumu! Sūti ziņu, lai uzzinātu vairāk!
EUR 448.00 | Latvia Tours
Vienīgais MESA vasaras koncerts brīvdabā notiks Tukumā, Rožu svētku laikā! Koncertprogrammas “Atbalss” akustiskajā versija.
Tukuma TIC
Izbaudi neaizmirstamu ceļojumu cauri Itālijas, Francijas, Spānijas un Grieķijas piekrastēm – greznība uz kuģa un jauni iespaidi katru dienu!
EUR 589.00 | Latvia Tours
Tavs siltuma un brīvības ceļojums sākas Kanāriju salās – atliek tikai izvēlēties starp Tenerifi un Grankanāriju!
EUR 805.00 | Latvia Tours - Berga bazārs
Joprojām viens no populārākajiem atpūtas galamērķiem! 2025. gadā Tevi gaida kultūras un mūzikas festivāli, sporta pasākumi un jauni gardēžu piedzīvojumi
EUR 675 | Latvia Tours
Šajā vasarā Latvijas BMX galvaspilsēta atkal nonāks Eiropas uzmanības centrā — no 10. līdz 13. jūlijam Valmiera uzņems 2025. gada Eiropas BMX čempionātu.
Valmieras novada Tūrisma pārvalde
Tiešais reiss no Rīgas uz 9 vai 12 naktīm
EUR 1425 | Atlantic Travel
2 naktis ērtā viesnīcas numurā - brokastis, atpūta Wellness Oasis un Līvu Akvaparka apmeklējums
EUR 427 | Estravel Latvia
Atpūtas komplekss “Beļmonti” piedāvā naktsmītnes 3 viesu mājās (kopā 20 guļvietas), pirti, ugunskura vietas, labiekārtotas peldēšanas vietas.
TAKA
2025. un 2026. gada kruīzi // vairāk kā 90 piedāvājumi // atlaide līdz 55% // Pērc līdz 30.07. - vietu skaits par akcijas cenām ierobežots
EUR 2409 | Estravel Latvia