Tehnoloģijas vai mehānika: kas automobiļos spēlē pirmo vijoli?

Velocita.lv | 2025.03.17

Mūsdienās mehāniskās inovācijas autobūvē ienāk daudz retāk nekā pagājušajā gadsimtā. Tās ir aizēnojuši milzīgi tehnoloģiskie sasniegumi digitālo ekrānu un drošības asistentu jomā. Tās ir labas ziņas cilvēkiem ar lielu rocību, taču tiem, kam budžets ir ierobežots, jānosaka prioritātes. Bet vai mehāniskie komponenti patiešām ir kļuvuši mazsvarīgi?

Tehnoloģijas pārņem vadības grožus

Nav nejaušība, ka lielākā daļa auto entuziastu ir dzimuši un auguši pagājušajā gadsimtā – īstu mehānisko inovāciju laikmetā. Tad tapa jauni motoru tipi, to komponenti un pilnpiedziņas sistēmas. Daudzas funkcijas, ko mēs tagad ikdienā uzskatām par pašsaprotamām, savulaik bija revolucionāras.

No mehāniskā viedokļa, mūsdienu auto stipri līdzinās cits citam. Šobrīd lielākā daļa inovāciju ir saistītas ar tehnoloģijām – lieliem ekrāniem, mākslīgo intelektu un daudzpusīgām palīgsistēmām. Premium segmentā mehāniskās funkcijas, kas vairo komfortu un braukšanas prieku, joprojām ir un tiek papildinātas ar visdažādākajām tehnoloģijām, turpretim ekonomiskajā un vidējā klasē ir jāsadzīvo ar kompromisiem.

Pārsvarā ražotāji koncentrējas uz tehnoloģijām, piedāvājot salīdzinoši vienkāršus mehāniskos risinājumus un mazlitrāžas dzinējus, vienlaikus uzsverot lielu ekrānu un savienojamības nozīmi. Mehāniskos sasniegumus priekšplānā izvirza vien neliela daļa kompāniju.

Pie šiem izņēmumiem pieder, piemēram, japāņu uzņēmums Suzuki, kas visus, pat mazākos modeļus aprīko ar visu riteņu piedziņu. Tāpat visiem saviem krosoveriem dara arī Subaru. Piemēram, populārajā kompakto krosoveru segmentā tādiem modeļiem kā Volkswagen T-Cross, Ford Puma, Renault Captur un Hyundai Bayon pilnpiedziņa nemaz nav pieejama. Tikmēr Suzuki to piedāvā pat mazajam pilsētas hečbekam Swift, kas ir nopērkams par daudz zemāku cenu – 20 990 eiro.

Patiesībā daudzu B segmenta krosoveru cenas ir līdzīgas Suzuki lielākajam C segmenta modelim Vitara, kam ir bagātīgs aprīkojums, hibrīddzinējs, automātiskā transmisija un pilnpiedziņa, – un tas viss mazāk nekā par 30 000 eiro.

Cilvēku vēlmes ir dažādas

Kas mūsdienās ir svarīgāks: liels ekrāns un daudzas vadītāja palīgsistēmas vai uzticami mehāniskie elementi?
“Dažādi cilvēki grib dažādas lietas. Kādam nebūs skaidru vēlmju attiecībā uz spēka agregātu vai piedziņu, jo viņu tas gluži vienkārši neinteresē. Daļa aktīvi seko līdzi jaunākajām tendencēm, tāpēc viņiem galvenā ir iespēja pieslēgt viedtālruni. Citus interesē automašīnas tehniskā specifikācija un iespējas. Šie cilvēki izvēlēsies optimālu kompromisu, ignorēs lielo ekrānu un izvēlēsies modeli ar pilnpiedziņu, jo viņiem ir jābrauc pa nelīdzenu apvidu, kur neviens ekrāns uz priekšu tikt nepalīdzēs,” skaidro fotogrāfs Toms Svilāns, kurš regulāri iemūžina jaunos auto.

Guntars Pulss, žurnāla Profi Latvija redaktors un ilggadējs Latvijas Gada auto konkursa žūrijas biedrs, arī min šos cilvēku tipus, taču piebilst, ka ikdienas braucēju, protams, ir krietni vairāk nekā tā saucamo benzīngalvu.

“Personīgi mani ekrāns neko diži neiespaido, bet pīkstošās palīgsistēmas vairāk kaitina nekā palīdz. Dažas tehnoloģijas, piemēram, kruīza kontrole un distances sensori, ir patiešām noderīgas, bet ir arī tādas, kas tikai traucē. Tomēr vairumam cilvēku, manuprāt, ekrāni šobrīd jau ir kļuvuši svarīgāki par mehāniskām funkcijām. Neatkarīgi no tā, vai visas tās patiešām būs vajadzīgas vai ne, pircēji tās grib. Daļa premium auto īpašnieku atzīst, ka viņiem, piemēram, nav vajadzīgs ekrāns pasažiera pusē, bet viņi tik un tā to izvēlas,” saka Guntars.

Automobiļi bez aprīkojuma vairs neeksistē

Lielie ekrāni un modernās tehnoloģijas palīdz pārdot vairāk auto, tāpēc vadošie uzņēmumi koncentrējas uz tiem. Tiesa, pateicoties tehnoloģiju attīstībai, šīs lietas ir kļuvušas lētākas, tātad arī pieejamākas visiem zīmoliem. Neatkarīgi no tā, vai tas ir BMW, Opel, Toyota vai Suzuki, pat to mazākajos un lētākajos modeļos tagad ir adaptīvā kruīza kontrole, ceļa zīmju atpazīšana un bezvadu savienojamība ar Android Auto un Apple CarPlay.

Saskaņā ar Eiropas Savienības noteikumiem tagad visi jaunie automobiļi obligāti ir jāaprīko ar diezgan daudzām drošības sistēmām. Pārējās tiek ievietotas konkurences apsvērumu dēļ – tagad cilvēki vairs pat neskatītos uz automobili, kuram nav tālruņa savienojamības. Eksperti ir vienisprātis, ka labu tehnoloģiju un komforta līmeni tagad piedāvā visi modeļi. Atšķirība ir tikai akcentos: daži zīmoli līdzekļus iegulda lielākos ekrānos un savienojamībā, bet citi priekšroku dod mehāniskajai kvalitātei. Galu galā izvēle ir pircēja ziņā.

“Ne visiem ir vajadzīga pilnpiedziņa. Man personīgi tā nav obligāta, taču dažkārt tā ir vitāli svarīga. Tomēr, ja cilvēks nopērk priekšpiedziņas modeli un pēc tam ar to dragā pa laukiem, kur noteikti pareizā izvēle būtu pilnpiedziņa, tad tā ir viņa, nevis automobiļa problēma,” piebilst Guntars Pulss.

Spējas ir labas, ja tiek liktas lietā

Rietumeiropā dominē vācu un franču automašīnas, un lielākajai daļai ekonomiskās klases modeļu nav pilnpiedziņas, jo tie ikdienā brauc pa labi uzturētiem ceļiem. Tādi zīmoli kā Subaru, kas pazīstami ar pilnpiedziņu, Rietumeiropā gandrīz nav redzami. Tomēr Ziemeļeiropā un Baltijas valstīs bargo ziemu un skarbo ceļu apstākļu dēļ ir visnotaļ populāri. Tāpat Suzuki pilnpiedziņas modeļi ļoti pieprasīti ir Alpos, kur lieti noder to vilces spēja. Respektīvi – to, kas ir vissvarīgākais, nosaka braucēja vajadzības.

“Ja braucat pa lauku reģionu, kur ziemas ir bargākas, jums jānosaka prioritātes. Lai neriskētu, ka slikta laika dēļ varu netikt līdz galapunktam, es no aizmugures piedziņas auto pārsēdos pilnpiedziņas krosoverā. Kādam svarīgāks ir spilgts ekrāns, citam pilnpiedziņa. Protams, abas šīs lietas ir iespējams arī apvienot. Tas ir atkarīgs arī no tā, cik ilgi jūs plānojat ar konkrēto automašīnu braukt: esat īstermiņa lietotājs, kas auto pārdos pēc 2–5 gadiem, vai arī plānojat to paturēt ilgi. Starp citu, otrā gadījumā būtu ieteicams skatīties arī uz mehānisko elementu uzticamību. Tehniskā ilgmūžība būs svarīga visu laiku, savukārt tehnoloģijas ātri novecos,” rezumē Toms Svilāns.

Avots: Velocita.lv


celojumubode - 3892
Dobelē zied ceriņi!

Dobelē zied ceriņi!

Ceriņi, Dobele...pavasaris... Tas ir garšīgi,skaisti un baudāmi. Tikai reizi gadā- 24.05.2025. Pievienojies un baudi pavasara smaržu!

EUR 30 | Nikos Travel

ŠRILANKA,cena no 1129 eur!!!

ŠRILANKA,cena no 1129 eur!!!

Šrilanka, saukta arī par Indijas asaru, ir salas nosaukums Indijas dienvidu piekrastē.

EUR 1129 | Itaka Latvia

Melnkalne-dabas ainavas! Cena no 489 eur!

Melnkalne-dabas ainavas! Cena no 489 eur!

Augsti kalni, kurus apskalo jūra, dzidri ezeri, kā arī mierīgai atpūtai piemērotas smilšu pludmales.

EUR 489 | Itaka Latvia

Viesu māja

Viesu māja "Saliņas"

Sēlijas pusē, Eglaines pagastā, skaistā Sviļa ezera krastā, izveidots atpūtas komplekss, kur viesiem tiek piedāvātas ērtas un komfortablas naktsmītnes.

TAKA

Omāna,cena no 959 eur !!!

Omāna,cena no 959 eur !!!

Omānas Sultonāts, kas pazīstams kā Arābijas pērle.

EUR 959 | Itaka Latvia

Viesu māja

Viesu māja "Rozes"

Viesu mājā tiek piedāvāta banketu zāle dažādām svinībām līdz 90 personām.

TAKA

RETRO PARTY Jūrmalā!

RETRO PARTY Jūrmalā!

Laiks uzspodrināt deju soļus un izvilkt no skapja krāsainākos tērpus, jo vakars būs pilns ar labi zināmām 70., 80. un 90. gadu melodijām un pozitīvām emocijām!

EUR 20 | Baltic Beach Hotel & SPA

Māmiņu diena

Māmiņu diena

AIJA ANDREJEVA UN JĀNIS AIŠPURS | 12 STĀSTI PAVASARA VAKARAM. 📍 Kur? Rīgavas mūzikas un mākslas dārzā, Līvzemes ielā 7 📅 Kad? 11. maijā 🕒 Cikos? Plkst. 15.00

Salaspils novada TIC

Mahe - Indijas okeāna pērle

Mahe - Indijas okeāna pērle

Jaunums! Atpūta Seišelu salās. Lidojums no Rīgas, privāti transfēri, 7 naktis viesnīcā // ceļojuma plāns saskaņojams individuāli

EUR 1484 | Estravel Latvia

Fine-dining at Harper Woolf restaurant

Fine-dining at Harper Woolf restaurant

We've reimagined your favorites and added some bold new dishes we can't wait for you to try. Perfect for your next night out or a cozy evening.

Harper Woolf

Viesu māja “Grāvīši”

Viesu māja “Grāvīši”

Viesu māja “Grāvīši” atrodas skaistā, klusā ciemā “Ilze”, Augšdaugavas novadā. Šeit pa īstam var baudīt neskarto lauku vidi, ieelpot svaigu gaisu.

TAKA

Pāvilostai svinēs 146 gadu jubileju

Pāvilostai svinēs 146 gadu jubileju

No 16. līdz 18. maijam Pāvilostā norisināsies pilsētas 146. dzimšanas dienas svinības ar devīzi “Vienā laivā”

Dienvidkurzemes novada tūrisma centrs

Viesu nams “Laimes Taure”

Viesu nams “Laimes Taure”

Viesu nams “Laimes Taure” – vieta, kur daba, komforts un mājīgums rada ideālus apstākļus atpūtai.

TAKA

Pavasara garšas baudījums pie mums!

Pavasara garšas baudījums pie mums!

Pavasara garšas baudījums pie mums Seasons restorānā! Rezervācijas: Tālrunis: +371 6704 4000

Grand Palace Hotel

Brīvdienu māja “Forest Lake”

Brīvdienu māja “Forest Lake”

Brīvdienu māja “Forest Lake” atrodas Medumu pagasta Kščeva ciemā un piedāvā skaistu dārzu un terasi.

TAKA

Viesu māja

Viesu māja "Pie torņa"

Viesu mājas pirmajā stāvā ir banketa zāle ar kamīnu, virtuve ar traukiem un virtuves tehniku, sauna, duša, tualete, garderobe.

TAKA

Kipra - atpūtas sezona sākusies

Kipra - atpūtas sezona sākusies

Lidojums no Rīgas, transfēri un 7 naktis viesnīcā ar izvēlēto ēdināšanas programmu

EUR 528 | Estravel Latvia

JURIS KAUKULIS un Rūta Kaukule

JURIS KAUKULIS un Rūta Kaukule

10. maijā, 18:00 kultūrtelpā AKUSTIKA aicinām uz ģimenisku koncertu “Mēs esam viens”. Koncertā piedalās Juris Kaukulis un Rūta Kaukule.

EUR 20 | Valmieras novada Tūrisma pārvalde

Madeira,cenas sākot no 589 eur !!!

Madeira,cenas sākot no 589 eur !!!

EUR 589 | Itaka Latvia

Izstāde Naukšēnu Cilvēkmuzejā

Izstāde Naukšēnu Cilvēkmuzejā

No 11.aprīļa līdz 24.maijam Naukšēnu Cilvēkmuzejā izstāde “Porcelāns un fajanss no Martas Alberingas kolekcijas” (no Valmieras muzeja krājuma).

Valmieras novada Tūrisma pārvalde

BalticTravelnews.com
+371 26551169
[email protected] -