Klientam vienmēr nav taisnība: darba devēji uzsver satraucošu tendenci apkalpošanas kultūrā

Laura Grikke | 2025.02.13

Klientu apkalpošanas nozare ir saskarsmes punkts starp klientiem un uzņēmumiem, taču aiz pieklājīgiem smaidiem un nevainojamas apkalpošanas bieži vien slēpjas emocionālais un psiholoģiskais spiediens. Vairāk nekā puse apkalpojošajā sektorā strādājošo darbinieku ir piedzīvojuši psiholoģisku vardarbību no klientiem, 13 % aptaujāto ar šādām situācijām saskaras katru dienu, bet gandrīz trešdaļa nav saņēmuši darba devēja atbalstu, liecina pēc degvielas uzpildes staciju tīkla "Circle K" pasūtījuma veiktā pētījuma aģentūras "Intra Research" aptauja.

Aizskaroša attieksme no klientiem sastopama praktiski visās nozarēs, kas apkalpo klientus - mazumtirdzniecībā, degvielas uzpildes stacijās, veselības aprūpē, sabiedriskajā ēdināšanā un valsts sektorā. Lai aizstāvētu darbiniekus un aicinātu sabiedrību būt iejūtīgākiem un laipnākiem, vairāki uzņēmumi, tādi kā “Tet” un “Venipak”, pievienojas “Circle K” aizsāktajai sociālajai iniciatīvai “Labestības vilnis”.

Biežākie aizskaršanas veidi – apvainojumi, izvairīšanās maksāt un draudi

Kā norāda krīžu un konsultāciju centra “Skalbes” psiholoģe Santa Laimiņa-Rubene, nepieņemamu klientu attieksmi primāri veicina stress, steiga, personīgās problēmas un sociālie faktori, un tikai tad neapmierinātība ar pakalpojuma vai preču kvalitāti. Cilvēki nereti savas negatīvās emocijas izgāž uz apkalpojošo personālu, kas kļūst par viegliem mērķiem emocionālai izlādei. Aptaujas rezultāti liecina, ka visbiežāk savu nepatiku klienti pauž paaugstinātā tonī, izsaka aizskarošus komentārus, un pat atsakās maksāt par precēm un pakalpojumiem.

“Negatīvu un aizskarošu attieksmi veicina daudzi faktori, taču būtiskākais ir paša pakalpojuma saņēmēja attieksme. Ikvienam būtu vērts pajautāt sev: kā es attiecos pret apkārtējiem? Vai apzinos, ka aiz katra pakalpojuma stāv cilvēks? Kad pēdējo reizi pateicu “paldies”? Sabiedrība mainīsies tikai tad, ja sāksim ar sevi – apzinoties savu uzvedību un tās sekas, varam veidot cieņpilnāku vidi," uzsver psiholoģe Santa Laimiņa-Rubene.

Darba devēju loma un atbildība

Aptauja parāda, ka tikai 41 % apkalpošanas segmentā strādājošo darbinieku ir saņēmuši atbalstu no darba devēja gadījumos, kad saskārušies ar klientu neatbilstošu uzvedību. Lielai daļai darbinieku nav pietiekamas informācijas par to, kur meklēt palīdzību, vai viņi baidās par šādiem gadījumiem ziņot vadībai.

Lai uzlabotu situāciju, ir nepieciešami skaidri mehānismi, kas nodrošina darbinieku drošību un iespēju saņemt atbalstu. Uzņēmumu pieredze atklāj, ka situāciju uzlabo regulāra darbinieku anketēšana un sarunas, kā arī apmācības par to, kā šādas situācijas atpazīt un tikt galā ar stresu.

Kā norāda Undīne Miķelsone, “Circle K” Baltijas personāla vadītāja: "Apzinoties iespējamos riskus darbinieku fiziskajai un emocionālajai veselībai, pēdējo trīs gadu laikā esam šo problēmu risinājuši ar dažādu pasākumu palīdzību. Lēnām redzamas pozitīvas pārmaiņas: 2022. gadā mūsu degvielas uzpildes stacijās Latvijā 44 % darbinieku ziņoja par aizskarošu klientu attieksmi. Šogad šis rādītājs ir samazinājies līdz 27 %. Esam novērojuši arī pozitīvu tendenci – 96 % mūsu darbinieku zina, kur vērsties pēc palīdzības, un arvien biežāk ziņo saviem vadītājiem par nepatīkamām situācijām darbā.”

Ko savstarpējā saskarsmē der atcerēties klientam?

Lai mazinātu konfliktsituācijas un veidotu pozitīvāku komunikāciju, ikdienas saskarsmē ir svarīgi atcerēties par cieņpilnu attieksmi un pacietību. Ja rodas problēma, svarīgi to skaidri un konstruktīvi izklāstīt, nevis dedzīgi paust neapmierinātību. Ir jāapzinās, ka darbinieki bieži strādā saspringtos apstākļos, un ne viss vienmēr ir viņu kontrolē (piemēram, rindas, tehniskas kļūmes vai piegādes kavēšanās). Darbinieki ir profesionāļi, nevis apkalpotāji, kuriem ir tiesības uz drošu darba vidi. Dažkārt smaids un laipns “paldies”, var ievērojami uzlabot noskaņojumu un savstarpējo komunikāciju.  

Avots: Ka.lv



Vilkaču maratons 2025

Vilkaču maratons 2025

7 stundas. Krēsla. Āžu kalns. Vilkaču maratons. Iespējams, grūtākais maratons Latvijā.

Tukuma TIC

"MÓRA" – Vietējās Garšas Iedvesmas Oāze

Atklāj garšu ceļojumu, kas sakņojas Latgalē un tiecas uz zvaigznēm! Šeit katrs ēdiens ir stāsts, kas dzimis no tradīcijas, mīlestības pret vietējo.

Rēzeknes pilsētas TIC

Ieelpo pavasari Pastaru vējdzirnavās

Ieelpo pavasari Pastaru vējdzirnavās

Pastaru vējdzirnavas ir vienīgās Latvijā rekonstruētās holandiešu tipa dzirnavas ar grozāmo vējtveres mehānismu.

Preiļu novada TIC

"Randiņš dārzā" - Rundāles pils dārzā

Rundāles pils muzejs ielūdz uz “Randiņu dārzā”, tādējādi iesaistoties starptautiskā akcijā, kas notiek Francijā un arī citās Eiropas valstīs.

Bauskas TIC

Ļaujies dabas un mūzikas ritmam!

Ļaujies dabas un mūzikas ritmam!

Koncertzāle GORS savā dzimšanas dienā aicina ciemos uz īpašu vietu – viņu jaunizveidoto siltumnīcu, kurā iemājojusi gaišu domu un radošuma pilna atmosfēra.

Rēzeknes pilsētas TIC

TOP 10 skaistākās pieturvietas Zemgalē

TOP 10 skaistākās pieturvietas Zemgalē

Plāno laulību ceremoniju, meklē oriģinālas aktivitātes viesiem vai ideālu vietu kāzu fotosesijai - ieskaties!

Zemgales Tūrisma asociācija

Preiļu muižas komplekss un parks pavasarī

Preiļu muižas komplekss un parks pavasarī

Izbaudi siltās dienas pastaigājoties Preiļu muižas kompleksa un parka plašajā teritorijā. Viss zied un zaļo!

Preiļu novada TIC

Ieelpo pavasari Preiļos

Ieelpo pavasari Preiļos

Preiļu muižas komplekss un parks– lielākais pilsētvides ainavu parks Latvijā, kurš apbur ne vien ar savu romantisko veidolu, bet arī arhitektūras pērlēm.

Preiļu novada TIC

Ieelpo pavasari Kristus Karaļa kalnā

Ieelpo pavasari Kristus Karaļa kalnā

Vairāk nekā 220 koka skulptūras, kas attēlo Bībeles tēlus un ainas, harmoniski iekļaujas apmēram 20 hektāru plašā ainavā kopā ar dārziem un mākslīgajiem dīķiem.

Preiļu novada TIC

Aizraujošas privātkolekcijas Balvu novadā

Aizraujošas privātkolekcijas Balvu novadā

Balvu novads lepojas ar darbīgiem un viesmīlīgiem ļaudīm un īpaša vieta te ir vietējiem novadpētniekiem un kolekcionāriem! Aicinām ciemos izzināt un apbrīnot!

Balvu TIC

Restorāni un kafejnīcas ar āra terasi

Restorāni un kafejnīcas ar āra terasi

Bauskas novads piedāvā plašu izvēli – no jaukām kafejnīcām līdz mājīgiem restorāniem ar āra terasēm.

Bauskas TIC

Iepazīsti Rundāles apkārtni!

Iepazīsti Rundāles apkārtni!

Dodoties Rundāles virzienā, nokļūsti īstenā vēstures ceļojumā!

Bauskas TIC

TOP 7 Zemgales kāzu svinību vietas

TOP 7 Zemgales kāzu svinību vietas

Ja plāno kāzas, ieskaties un atklāj Zemgales labākās svinību vietas -

Zemgales Tūrisma asociācija

Tematiskais maršruts: Iepazīsti Iecavu!

Tematiskais maršruts: Iepazīsti Iecavu!

Dodoties Iecavas virzienā, brīvdienas var pārtapt par piedzīvojumu – šeit vēsture, radoša noskaņa, amatnieku un mājražotāju darinājumi , kā arī daba savijas!

Bauskas TIC

Pavasaris Salmeja ezera skatu tornī

Pavasaris Salmeja ezera skatu tornī

Salmeja ezera skatu tornis pavasarī vilina apmeklētājus ar elpu aizraujošu ainavu un dabas plaukstošo skaistumu.

Preiļu novada TIC

Ieelpo pavasari Galēnu muižas parkā

Ieelpo pavasari Galēnu muižas parkā

Galēnu muižas parks pavasarī aicina apmeklētājus iegrimt mierpilnā dabas un mākslas saspēlē.

Preiļu novada TIC

"Iepazīsti kaimiņus Zemgalē"

Akcijas ietvaros ikviens ir aicināts doties atklāt jaunas vietas un objektus!

Bauskas TIC

Pludmales terase

Pludmales terase "Pampūkas" atklāj sezonu!

Pludmales kafejnīca "Pampūkas" gatavojas sezonas atklāšanai Mātes dienā! Tiek "vārīti" pirmie saldējumi, ar kuru garšām vari iepazīties "Pampūku" Facebook lapā.

Preiļu novada TIC

Iedvesmojies laivošanas maršrutiem

Iedvesmojies laivošanas maršrutiem

Popularitāti gūst laivošana pa Bauskas novada upēm kā Mēmele, Mūsa un Lielupe, arī atsevišķi Iecavas, Īslīces un Misas upes posmi

Bauskas TIC

"Muzeju nakts 2025" Preiļu novadā

Šogad Preiļu novadu akcijā pārstāvēs 5 dalībnieki - Raiņa muzejs "Jasmuiža", Preiļu vēstures un lietišķās mākslas muzejs, Vārkavas novadpētniecības muzejs u.c.

Preiļu novada TIC

BalticTravelnews.com
+371 26551169
[email protected] -