Kristiāna Deksne | 2024.09.03
Pēdējās divas desmitgades ir atnesušas ievērojamas pārmaiņas ne tikai Latvijas ekonomikā, bet arī mūsu ikdienas dzīves paradumos. Latvijas sabiedrībā būtiski mainījušies atpūtas un brīvā laika pavadīšanas ieradumi, tehnoloģijas kļuvušas par neatņemamu ikdienas sastāvdaļu, un vairāk plānojam uz priekšu, pievēršot lielāku uzmanību finanšu uzkrājumiem un iepirkšanās plānošanai. Šīs un citas pārmaiņas atspoguļo Brand Capital pētījuma dati, kas sniedz ieskatu vidējā latvieša ikdienas paradumu pārmaiņās no 2004. līdz pat 2024. gadam.
Wit Consulting stratēģiskais direktors Rihards Ginters: “Brand Capital pētījums sniedz unikālu ieskatu sabiedrības attīstībā un vērtību maiņā pēdējo divu desmitgažu laikā. Šāda ilgtermiņa perspektīva ir būtiska, jo tā palīdz zīmoliem izprast, kā mainās cilvēku prioritātes un dzīvesveids, kā arī atklāj jaunas tendences, kas var ietekmēt nākotnes tirgu un patērētāju uzvedību. Sekojot šīm izmaiņām, tirgus dalībniekiem ir iespēja labāk pielāgot un attīstīt savas mārketinga stratēģijas tā, lai tās atbilstu mūsdienu patērētāju vajadzībām un vēlmēm.”
Toskāna valdzina ar viļņojošām kalnu ainavām, saulainām vīna dārzu terasēm un šarmantiem viduslaiku ciematiem.
EUR 579 | Itaka Latvia
Būtiski mainījies priekštats par atpūtu
Salīdzinot datus, ievērojami pieaugusi mūsu vēlme ceļot – ja 2004. gadā tikai 24,9% iedzīvotāju atzina, ka ceļo uz citām valstīm, tad šobrīd (2024. gadā) šis skaitlis ir pieaudzis līdz 64,7% sabiedrības. Turklāt jāatzīmē, ka šobrīd respondenti norāda, ka daudz biežāk ceļo atpūtas nolūkos, nevis tikai darba vajadzībām, kā tas bija iepriekš. Vienlaikus aptaujātie norādījuši, ka mūsdienās ir vairāk brīvā laika, kas ļauj pilnvērtīgāk pievērsties gan sev, gan saviem tuvajiem, biežāk apmeklējot, piemēram, kino, muzejus vai koncertus.
Kontekstā ar brīvā laika nodarbēm respondentu atbildes ļauj secināt, ka pieaug arī sabiedrības iesaistīšanās sportiskās aktivitātēs. Proti, ja 2004. gadā vien 22,8% aptaujāto norādīja, ka apmeklē sporta klubus vai baseinus, tad 2024. gadā šis skaitlis ir teju dubultojies, sasniedzot 41,5%. Tas liecina par pieaugošu apziņu par veselīga dzīvesveida nozīmi un vēlmi uzturēt sevi labā fiziskā formā.
Tehnoloģiju ietekme uz ikdienu
Brand Capital ikgadējie pētījumi norāda uz ievērojamu tehnoloģiju lomas pieaugumu mūsu ikdienā. Ja 2004. gadā teju 40% iedzīvotāju atzina, ka viņiem nav skaidrības, kas ir internets un kā tas var palīdzēt, tad 2024. gadā jau 40% respondentu ir izmantojuši intenetā pieejamos mākslīgā intelekta rīkus, piemēram, ChatGPT, Midjourney vai DALL·E. Papildus tam, lielākā daļa Latvijas iedzīvotāju, jeb teju 90%, veic savus ikdienas pirkumus internetā, kas norāda uz tehnoloģiju un interneta neatņemamo lomu mūsdienu sabiedrības ikdienā un izdzīvošanas nosacījumos.
Turklāt sabiedrības uzticība digitālajiem risinājumiem kopumā ir būtiski pieaugusi. Kamēr 2004. gadā 68,5% respondentu uzskatīja internetbankas par pārāk riskantām, 2024. gadā 76,2% aptaujāto piekrīt, ka biometriskā autentifikācija padara autentifikācijas procesu drošāku un vienkāršāku. Šis uzticības pieaugums vēl vairāk apstiprina, ka tehnoloģijas un internets ir kļuvuši par neatņemamu mūsu sabiedrības dzīves sastāvdaļu, nodrošinot ne tikai ērtību, bet arī drošību ikdienas darījumos.
Plānošanas un drošības prioritātes
Pētījuma rezultāti liecina arī par pieaugošu plānošanas nozīmīgumu mūsu ikdienā. Kamēr 2004. gadā tikai 43% iedzīvotāju pirms iepirkšanās sastādīja sarakstu, 2024. gadā šis skaitlis ir pieaudzis līdz 62%. Tāpat arvien vairāk cilvēku uzkrāj finanšu līdzekļus nākotnes drošībai. 2024. gadā 48% respondentu atzina, ka viņiem ir uzkrāts finanšu drošības spilvens. Salīdzinājumam, 2004. gadā 74% atzina, ka viņiem nepadodas taupīt naudu.
Jau vēstīts, ka pagājušajā nedēļā, balstoties uz Brand Capital šī gada pētījuma datiem, tika izziņoti Latvijas zīmolu topa 2024. gada finālisti. Par vietām kādā no septiņām kategorijām šogad Latvijā sacentās kopumā 363 zīmoli, bet finālā ierindojās 35. Savukārt visas Baltijas 2024. gada laureāti tiks noskaidroti jau 20. septembrī, Baltijā jaudīgākā mārketinga nozares pasākuma – Baltic Brand Forum – laikā.
Svarīgi uzsvērt, ka vērienīgā Baltic Brand Forum kvalitatīva realizācija nebūtu iespējama bez atbalstītājiem, tāpēc paldies Baltic Brand Forum 2024 Lieldraugam tehnoloģiju uzņēmumam BALCIA, sadarbības partneriem ECO Baltia, Latvijas Zaļais punkts, Volkswagen, airBaltic, Rimi, RITA (Rīgas investīciju un tūrisma aģentūra), LIAA (Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra), Welltons Hotels, Rixwell, Printful, Food Union, Spice, Mītava, McDonald’s, Nords Porter, Element Digital, Sons & Daughters, Trickster, TULI, LIMA, LRA, kā arī mediju partneriem TV3 Group, Delfi, IR Nauda, JCDecaux, DScreens, BOBE, Mediāna, EHR.
Gaujas Nacionālajā parkā: no dabas ieskautiem kempingiem līdz brīvdienu mājām, no elegantām viesnīcām līdz karaliskām pilīm, muižām
EnterGauja
Jūnijs ir krāšņo peoniju ziedēšanas laiks un ikviens tiek aicināts baudīt to burvību ziedu un akmeņu dārzā “Ezerlīči” Balvu novada Tilžas pagastā.
Balvu TIC
Tukuma pusē dārzu ir ne viens vien – gan rožu dārzs, gan peoniju dārzi, īrisu un košumdārzi. Čadīgākie saimnieki atver savu dārzu vārtus apmeklētājiem.
Tukuma TIC
5.jūlijā aicinām uz tradicionālo mūzikas festivālu "VASARAS ASORTI” - vienu no spilgtākajiem notikumiem šajā vasarā Balvos!
Balvu TIC
Teatrāls, dzīvespriecīgs, labdabīgi ironisks uzvedums, R.Paula mūzika, spilgti raksturi, asprātīgi dialogi, negaidītas situāciju maiņas.
Tukuma TIC
Pasākums visai ģimenei ar dažādām atrakcijām un protams gaisa baloniem.
Tukuma TIC
Jau ceturto gadu pēc kārtas Tukumā norisināsies neparastais un aizraujošais laikmetīgās dejas festivāls "Atspulgs kustībā".
Tukuma TIC
Aicinām - ceturtdien, 12. jūnijā no plkst. 14.00 līdz 19.00, garšu ballīte Āgenskalna tirgū!
Lauku Ceļotājs
Katru ceturtdienu plkst.19.00 Hercoga terasē dzīvās mūzikas koncerti. Rezervē galdiņu pa tel.29106538! Piedāvājumā arī svaigas austeres!
EUR 15 | Hercogs Mārupe
Atvara ir jauna latviešu izpildītāja, kas guvusi plašu atpazīstamību platformā TikTok ar savu debijas singlu “Pie manis tveries”.
Tukuma TIC
Kā ik gadu - košs, ziedošs, idillisks vasaras pilnbrieds! Amatnieku tirdziņš, koncerts, ekskursijas. Tas viss Jaunmoku pilī!
Tukuma TIC
Šogad “Peoniju ziedu parāde” būs īsti svētki!Atzīmējot 50 gadu jubileju, arborētums katru JŪNIJA sestdienu un svētdienu viesus iepriecinās ar koncertiem.
Madonas TIC
Apceļo Latvijas pilis un muižas 2025! Jau 25 gadus Latvijas Piļu un muižu asociācija gādā par kultūrvēsturisko muižu iekļaušanos tūrisma galamērķos.
Preiļu novada TIC
Koncertā piedalīsies tautā pazīstami un iemīļoti rokmūziķi un Tukuma novada ansambļi. Kuri tie būs? Sekojiet līdz...
Tukuma TIC
Apmeklē Rundāles pils franču dārzu krāšņākajā rožu ziedēšanas laikā!
Bauskas TIC
Neparastai vasarai piestāv ūdens prieki - 28. jūnijā piesakies uz aizraujošām orientēšanās sacensībām Lubāna ezerā.
Madonas TIC
Pēc vairāku gadu pārtraukuma Bauskā atgriežas “Kantrī mūzikas festivāls”, kas norisināsies 5. un 6. jūlijā Pilskalna estrādē.
Bauskas TIC
Rundāles pils muzeja direktora un gleznotāja Imanta Lancmaņa līdz šim vērienīgākā personālizstāde “Imants Lancmanis. GLEZNAS”.
Bauskas TIC