Patērētājiem kļūstot zinošākiem un izvēlīgākiem, jāmainās arī uzņēmumu mārketinga stratēģijām

Marta Mackeviča | 2024.07.05

Patērētāji mūsdienās kļūst zinošāki, gudrāki, vairāk iedziļinoties dažādu zīmolu darbībā, produktu izcelsmē u.tml., tāpēc arī uzņēmumiem jāmainās līdzi laikam, pielāgojot savas mārketinga stratēģijas. Mārketings nav tikai radoša reklāmu veidošana, tā ir arī tirgus un konkurentu analīze, patērētāju uzvedības pētīšana un produkta vai pakalpojuma pielāgošana. Raugoties no uzņēmumu attīstības viedokļa, jāatceras, ka mārketings pārsvarā ir ilgtermiņa investīcija, tāpēc krīzes situācijās aicinu nopietni izvērtēt, vai tiešām mārketinga budžeta samazināšana ir labākais lēmums ilgtermiņā.Viedokli pauž AS “Aldaris” mārketinga vadītāja Inese Vētra.

Šobrīd uzņēmējdarbība teju jebkurā nozarē nav iedomājama bez mārketinga – protams, tas nenozīmē, ka katrā organizācijā ir atsevišķa mārketinga nodaļa, reizēm tas ir tikai viens cilvēks, kurš īsteno šos pienākumus, vai pats kāds, kurš apvieno vairākas pozīcijas, tostarp mārketinga. Vienlaikus jāpiezīmē, ka daudzās organizācijās atšķiras izpratne par to, kas ir mārketings. Patiesībā, vārds “tirgvedība”, kas diemžēl nav īpaši iegājies sabiedrībā, daudz labāk paskaidro, kas ir mārketinga būtība. Tas nozīmē uzņēmuma virzību tirgū.

Mārketinga profesionāļi piedalās arī jaunu produktu vai pakalpojumu izstrādē

Ikvienā nozarē ir svarīgi rūpēties par zīmola vai produkta virzību tirgū – atšķirība tikai tā, kāda loma un atbildība uzņēmumā uzticēta darbiniekam, kurš atbild par mārketingu. Ir uzņēmumi, kur mārketings iesaistīts visos elementos (4P - veicināšana, produkts, cena un vieta), bet ir uzņēmumi, kur mārketings atbild tikai daļu par tiem, piemēram, par komunikācijas plānu. Attiecīgi bez iespējas ietekmēt uzņēmuma cenu politiku, produkta izstrādi un izplatīšanas kanālus, kas ir nozīmīgi faktori patērētājiem un ietekmē izvēli par labu vienam vai otram produktam. Šādā gadījumā mārketinga speciālista spēja ietekmēt produkta virzību tirgū un atbildība par rezultātiem ir tikai daļēja.  

Gribētos domāt, ka izpratne par mārketinga būtību uzlabojas un aizvien vairāk uzņēmumos mārketinga pārstāvji piedalās arī jaunu produktu vai pakalpojumu izstrādē, iesaistās cenu politikas izstrādē, tirgus pozicionējuma izveidē u.c. Mārketings nav tikai tekstu ģenerēšana vai sociālo mediju ierakstu veidošana, tā ir iespēja sniegt savu pienesumu, saprast, kādas ir tirgus tendences u.tml.

Tas, ka mārketingu saista tikai ar radošo pusi, zināmā mērā ir nozares mīts un problēma, pie kuras ir līdzvainīgi arī paši mārketinga nozares pārstāvji. Mums būtu daudz vairāk jāskaidro ne tikai darba radošie aspekti, bet arī tas, ka ikdienā daudz laika veltām, lai pētītu tirgus datus, tendences un inovācijas. Šobrīd līdzdarbojos arī jauno speciālistu sagatavošanā, iesaistoties mārketinga izglītības standarta izveidē – jau šajā posmā cenšamies topošajiem ekspertiem skaidrot, ka ir jāprot pētīt, interpretēt un izprast tirgus datus. Radošums ir tikai mārketinga medaļas viena puse.

Tehnoloģiju ietekme uz nozari

Domājot par veiksmīgām mārketinga stratēģijām un uzņēmuma mērķu sasniegšanu, jāatceras, ka šī ir nozare, kas nepārtraukti mainās. Tehnoloģiju ietekmē mainās komunikācijas kanāli un iespējas – kādreiz, lai uzfilmētu kvalitatīvu video klipu, bija nepieciešams sarežģīts un dārgs aprīkojums, bet šobrīd daudz ko var radīt ar laba viedtālruņa palīdzību. Nozari maina arī mākslīgais intelekts – ir aizvien vairāk rīku, ar kuru palīdzību apstrādāt un analizēt datus, tādejādi taupot laiku. Mainās arī mārketinga kampaņu saturs - patērētāji ir zinošāki un izvēlīgāki. Ja kādreiz veiksmīgi darbojās dažādas partizānu mārketinga metodes, šobrīd tādas kampaņas vairs īsti nestrādā - cilvēki ātri saprot, ka tas ir kāda uzņēmuma pasūtījums. Ja mārketinga kampaņa nav balstīta patērētāju interesēs un vērtībās, cilvēki ātri izvēlēsies atsekot vai nobloķēt attiecīgo reklāmu. Kādreiz bijām spiesti skatīties reklāmu, bet tagad vairāk jāstrādā pie satura, lai tas būtu patiešām jēgpilns.

Mārketings ir ilgtermiņa investīcija

Domājot par mārketinga nozīmi uzņēmējdarbības attīstībā, jāsaka, ka no vienas puses ir saprotami, ka organizācijas krīzes brīžos cenšas ietaupīt, un nereti to dara tieši uz mārketinga budžeta rēķina, tomēr katram uzņēmuma vadītājam jāspēj atbildēt uz jautājumu, vai mārketings ir investīcija vai izdevumu pozīcija? Mārketings ir ilgtermiņa investīcija, tāpēc finansiāla izaicinājuma periodā nav vienkārši turpināt investēt. Tieši tāpat kā ar personīgajām finansēm – mēs zinām, ka investējot, uzņemoties riskus, varam gūt rezultātus un atdevi ilgtermiņā, bet tas nav viegls lēmums. Joprojām ir daudz uzņēmumu, kas sagaida ātru rezultātu, lai mārketinga kampaņas jau pirmajā brīdī sniegtu pozitīvas izmaiņas pārdošanas apjomos. Šeit svarīgi nodalīt divas dažādas situācijas - investīcija zīmolā ir ilgtermiņa aktivitāte, bet cenu akcijas vai e-komercijas kampaņas var sniegt ātrus rezultātus. Uzņēmuma attīstībā nepieciešamas abas šīs lietas, īpaši, ņemot vērā jau pieminēto patērētāju zināšanu pilnveidi – ieejot veikalā, aizvien vairāk uzmanības pievēršam zīmoliem, kurus pazīstam, kuru vērtības sakrīt ar mūsējām utt. Nākamreiz, izejot no veikala ar iepirkumiem, varam padomāt, kāpēc esam iegādājušies katra zīmola produktu? Vai tiešām tikai cenas dēļ? Varbūt tomēr tas ir zīmola ilgtermiņa komunikācijas rezultāts?

Viena no nozares priekšrocībām ir tās dinamika

Tieši iespēja izzināt, pētīt, analizēt un ietekmēt patērētāju uzvedību mani piesaista šajā nozarē, kurā esmu jau no 20 gadu vecuma. Mans pirmais darbs bija saistīts ar klientu apkalpošanu un piesaisti, tāpēc, paralēli studējot mārketingu, daudz labāk izpratu, kādu pievienoto vērtību tas sniedz. Vērojot, kā mainās zīmols, patērētāju paradumi un viņi izvēles, aizvien vairāk iepatikās šī joma. Vēl viena no nozares priekšrocībām ir tās dinamika – katra diena ir atšķirīga, jo nepieciešams gan pētīt un analizēt datus, gan izstrādāt prezentācijas un radošās idejas, veidot tekstus, līdzdarboties vizuālo, audio un video materiālu izstrādē u.c.

Lai veiksmīgi darbotos mārketinga nozarē, jābūt orientētam uz problēmu risināšanu. Katras inovācijas pamatā ir konkrēta problēma, kam nepieciešams risinājums. Ir svarīgas arī projektu vadības prasmes, analītikas spējas, izpratne par dažādiem procesiem sabiedrībā. Lai cik tas dīvaini neizklausītos, nepieciešams arī mirdzums acīs, jo nereti tieši mārketinga speciālisti ir tie, kuriem jāmotivē un jāiedvesmo arī kolēģi, vadība un sadarbības partneri. Būtiska ir arī spēja raudzīties no mērķauditorijas skatu punkta, izprotot patērētāju vēlmes un vērtības – svarīgi, lai reklāmas un komunikācijas aktivitātes patiktu mērķauditorijai, nevis mārketinga vadītājam.


Avots: Miltton.com



Pasākumi Zemgalē

Pasākumi Zemgalē

Ieplāno viesošanos Zemgalē, apmeklē pasākumus!

Zemgales Tūrisma asociācija

Izzini maršrutu: Bauska-Mežotne-Code

Izzini maršrutu: Bauska-Mežotne-Code

Šajā maršrutā ikvienam ir iespēja iepazīt gan senatnīgus parkus, gan baudīt mākslas un kultūras piedzīvojumus, kā arī aktīvi pavadīt laiku dabā.

Bauskas TIC

Ieelpo pavasari Galēnu muižas parkā

Ieelpo pavasari Galēnu muižas parkā

Galēnu muižas parks pavasarī aicina apmeklētājus iegrimt mierpilnā dabas un mākslas saspēlē.

Preiļu novada TIC

Latvijas labumi - ābolu sidrs un steiks!

Latvijas labumi - ābolu sidrs un steiks!

Aicinām - ceturtdien, 12. jūnijā no plkst. 14.00 līdz 19.00, garšu ballīte Āgenskalna tirgū!

Lauku Ceļotājs

Svini vasaras saulgriežus latviskā garā

Svini vasaras saulgriežus latviskā garā

Izvēlies sev tīkamāko pasākumu, lai godinātu gada spēcīgāko nakti!

Bauskas TIC

Pavasaris Salmeja ezera skatu tornī

Pavasaris Salmeja ezera skatu tornī

Salmeja ezera skatu tornis pavasarī vilina apmeklētājus ar elpu aizraujošu ainavu un dabas plaukstošo skaistumu.

Preiļu novada TIC

Līgo laika lustes Tukuma pusē

Līgo laika lustes Tukuma pusē

Tukuma novads aicina ikvienu uz aizraujošiem pirmssvētku pasākumiem, kas ienesīs īstu svētku noskaņu.

Tukuma TIC

Ieelpo pavasari Pastaru vējdzirnavās

Ieelpo pavasari Pastaru vējdzirnavās

Pastaru vējdzirnavas ir vienīgās Latvijā rekonstruētās holandiešu tipa dzirnavas ar grozāmo vējtveres mehānismu.

Preiļu novada TIC

Orientēšanās Lubāna ezerā uz SUPa!

Orientēšanās Lubāna ezerā uz SUPa!

Neparastai vasarai piestāv ūdens prieki - 28. jūnijā piesakies uz aizraujošām orientēšanās sacensībām Lubāna ezerā.

Madonas TIC

Izstādes jūnijā Tukuma novadā

Izstādes jūnijā Tukuma novadā

Izstāžu košums visā novadā vienā apkopojumā.

Tukuma TIC

Roka dziesmu svētki Džūkstē

Roka dziesmu svētki Džūkstē

Koncertā piedalīsies tautā pazīstami un iemīļoti rokmūziķi un Tukuma novada ansambļi. Kuri tie būs? Sekojiet līdz...

Tukuma TIC

Naktsmītnes Tavām brīvdienām

Naktsmītnes Tavām brīvdienām

Gaujas Nacionālajā parkā: no dabas ieskautiem kempingiem līdz brīvdienu mājām, no elegantām viesnīcām līdz karaliskām pilīm, muižām

EnterGauja

Dzīvās mūzikas ceturtdiena Mārupes Hercogā

Dzīvās mūzikas ceturtdiena Mārupes Hercogā

Katru ceturtdienu plkst.19.00 Hercoga terasē dzīvās mūzikas koncerti. Rezervē galdiņu pa tel.29106538! Piedāvājumā arī svaigas austeres!

EUR 15 | Hercogs Mārupe

Ieelpo pavasari Pelēču ezera purva takā

Ieelpo pavasari Pelēču ezera purva takā

Pelēču ezera purva dabas izziņas taka pavasarī aicina apmeklētājus iepazīt unikālu purva ainavu un daudzveidīgu augu un dzīvnieku pasauli.

Preiļu novada TIC

Līgo svētki Ziemeļlatgalē

Līgo svētki Ziemeļlatgalē

Līgo svētku norises un svinēšana Balvu novadā - ar radošu darbošanos, teātra izrādēm, ugunskuriem, skanīgu "Līgo" un zaļumballēm.

Balvu TIC

Smukums Tukuma apkārtnes dārzos.

Smukums Tukuma apkārtnes dārzos.

Tukuma pusē dārzu ir ne viens vien – gan rožu dārzs, gan peoniju dārzi, īrisu un košumdārzi. Čadīgākie saimnieki atver savu dārzu vārtus apmeklētājiem.

Tukuma TIC

Apceļo Leišmalīti!

Apceļo Leišmalīti!

Dodoties brīvdienu maršrutā, iespējams iepazīt dabu, kultūru, vēsturi un cilvēkus pierobežā!

Bauskas TIC

Saulgriežu STIRNU BUKS

Saulgriežu STIRNU BUKS

Abavas senlejas dabas parkā, sprigani un lecīgi kopā izbaudītu šī gada visgarāko dienu, bet novakarē kopīgu veiktu Uguns aizdegšanas rituālu.

Tukuma TIC

Ieelpo pavasari Kristus Karaļa kalnā

Ieelpo pavasari Kristus Karaļa kalnā

Vairāk nekā 220 koka skulptūras, kas attēlo Bībeles tēlus un ainas, harmoniski iekļaujas apmēram 20 hektāru plašā ainavā kopā ar dārziem un mākslīgajiem dīķiem.

Preiļu novada TIC

Imants Lancmanis. GLEZNAS.

Imants Lancmanis. GLEZNAS.

Rundāles pils muzeja direktora un gleznotāja Imanta Lancmaņa līdz šim vērienīgākā personālizstāde “Imants Lancmanis. GLEZNAS”.

Bauskas TIC

BalticTravelnews.com
+371 26551169
[email protected] -