Velocita.lv | 2024.02.12
Autobūvē turpinās plašas diskusijas par to, kas būs labākā iekšdedzes dzinēju alternatīva. Vairākums ir vienisprātis, ka milzīgu lomu spēlēs elektriskā piedziņa, taču līdztekus pastāvīgi aktualizējas jautājums par ūdeņradi. Lai gan par šī elementa perspektīvām daudzi ir skeptiski, daži pūliņi liecina, ka norakstīt to nepavisam nevajag.
Piemēram, Japānas uzņēmums Toyota, Vācijas koncerns BMW un Dienvidkorejas milzis Hyundai ir paziņojuši, ka turpinās attīstīt ūdeņraža tehnoloģiju. Pēdējais savus plānus atklāja janvāra sākumā ASV notikušajā Patēriņa elektronikas izstādē (CES), un tajos ūdeņradis tika piesaukts kā ilgtspējīgākas pasaules atspēriena placdarms.
4. maijā Karostas ūdenstornī, Ģenerāļa Baloža ielā 29, Liepājā, notiks vienas dienas mūzikas, mākslas un laikmetīgā teātra festivāls „ziedonis Ūdenstornī”.
Liepājas reģiona TIB
Piemērots smagajam transportam
Pēc žurnāla Profi Latvija galvenā redaktora Guntara Pulsa domām, ūdeņradis varētu rast lietojumu smagajā komerctransportā – sektorā, kas aktīvi meklē veidus, kā panākt mazāk izmešu. Atšķirībā no akumulatora elektroauto šī tehnoloģija ļauj ātri uzpildīt degvielu un veikt garus braucienus, neradot kaitīgas atgāzes.
“Elektriskajai piedziņai smagajos vilcējos neiet viegli. Akumulatori ir lieli un ļoti smagi, lādējas ilgi, un beigās spēj nobraukt vien 200 km. Jā, daži sociāli atbildīgi uzņēmumi, kas ir gatavi tehnoloģiju pavērsieniem, tos izmanto vietējiem kravu pārvadājumiem, taču reģionālajiem... īsti reāli tas šobrīd neizskatās. Taču dažos komercpārvadājumu segmentos ūdeņraža auto var būt labāki par akumulatora elektroauto,” spriež Guntars.
Hyundai Motor Company, viens no pionieriem šajā jomā, ir atklājis, ka kopā ar partneruzņēmumu WL Gore & Associates izstrādā jaunu ūdeņraža degvielas šūnu tehnoloģiju. Speciālistu mērķis ir uzlabot polimēru elektrolīta membrānu (PEM). Kompāniju pārstāvji arī nenoliedz, ka šī tehnoloģija tiek izstrādāta tieši jaunās paaudzes bezizmešu komerctransportam. Tieši šajā jomā tās potenciāls izskatās visdaudzsološākais. Piedevām to var izmantot nozarēs, kas nav saistītas ar autobūvi, piemēram, metalurģijā un enerģijas atbalsta sistēmās.
Vieglo automašīnu segmentā daudz perspektīvāki ir akumulatora elektroauto. Ūdeņraža automobiļi būtībā arī ir elektroauto, vienīgi to akumulators nav īpaši ietilpīgs, bet kustībai nepieciešanā enerģija tiek ražota tieši automašīnā braukšanas laikā. Taču te, kā saka Guntars, ir savas nianses.
“Ūdeņraža problēma ir tā, ka tam nepieciešami ļoti specifiski uzglabāšanas apstākļi. Tas ir jāpilda sarežģītās tvertnēs ar milzīgu spiedienu. Jā, pilnībā uzpildīts auto spēj veikt 600 km, bet arī jaunākie akumulatora elektroauto nu jau var tikpat. Ūdeņradi var uzpildīt piecās minūtēs, kas ir ātri, taču arī svaigākie elektromodeļi, piemēram, tas pats Hyundai Ioniq 6, lieljaudas stacijā elektrību prāvam ceļa gabalam var iegūt nepilnās divdesmit minūtēs,” salīdzina Guntars.
Ūdeņradis no dažādiem avotiem
Ir arī ūdeņraža vairākas ieguves īpatnības. Pastāv vairāki ieguves veidi, un dažiem ir maz sakara ar tīru enerģiju. Arī Hyundai Motor Company CES izstādē pievērsa uzmanību ūdeņraža ieguvei, un izstādes apmeklētāji varēja novērtēt tajā ieguldāmos resursus. Tika demonstrētas vairākas tehnoloģijas: ūdeņraža iegūšana no plastmasas (P2H), iegūšana no atkritumiem (W2H) un zaļā metode.
P2H procesā tiek kausēti plastmasas atkritumi, kurus nevar pārstrādāt, piemēram, piesārņota plastmasa un vinila atkritumi. Tam izmanto sašķidrināšanas tehnoloģiju, ko izstrādājis uzņēmums Hyundai Engineering, un gazifikāciju, ko izmanto naftas un gāzes uzņēmums Shell.
W2H procesā ūdeņradi iegūst, pārveidojot biogāzi no organiskajiem atkritumiem, piemēram, dzīvnieku ekskrementiem un pārtikas atliekām. Šajā virzienā aktīvi strādā tādi uzņēmumi kā Hyundai Engineering & Construction (E&C) un Hyundai Rotem.
Zaļais ūdeņradis tiek ražots, sašķeļot ūdeni ar elektrolīzi un elektrību, ko iegūst no vēja, saules vai hidroelektrostacijām. Pašlaik Hyundai grupa Dienvidkorejā būvē divas šādas ražotnes. Korejas uzņēmumi izstrādā arī ūdeņraža sabiedrisko transportu, tostarp ātrgaitas vilcienus un bezvadu tramvajus.
Izstādē varēja arī ieskatīties kompānijas Hyundai Glovis darbā, kura piedāvā ūdeņraža transportēšanu un uzglabāšanu. Ir skaidrs, ka Dienvidkorejas uzņēmumu grupa paredz ūdeņradim nozīmīgu lomu nākotnes rūpniecībā un šī elementa izmantošanai veido pat globālu ekosistēmu. “Tīram ūdeņradim jābūt pieejamam ikvienam, jo šo enerģiju var izmantot universāli,” uzskata grupas vadošā uzņēmuma prezidents Džejs Čangs.
Inovācijas atspoguļo dažādas cilvēku vajadzības
CES izstādē korejieši demonstrēja vairākas tehnoloģijas. Uzņēmums uzsvēra, ka Hyundai cenšas padarīt ērtāku cilvēku ikdienas dzīvi, tāpēc pievēršas ne tikai mobilitātei, bet arī citām jomām un piedāvā virkni inovāciju, kas atbilst dažādām cilvēku vajadzībām – no ūdeņraža ekosistēmas līdz progresīvai programmatūrai.
Izstādē tika demonstrēti arī konkrēti risinājumi. Piemēram, elektronikas struktūra, kurā automašīnas kameras, radari un sensori apkopo vides datus, lai integrētais kontrolieris varētu īstenot pašbraukšanu. Apmeklētāji varēja novērtēt, kā auto vāc datus simulētā braucienā pa Pangjo ielām Dienvidkorejā: kā izskatās manevri un attiecīgie dati konkrētajā brīdī. Ražotāji demonstrēja arī, kā pašbraucoša automašīna uzvestos, ja viens kontrolieris pārtrauktu darboties un tā darbu pārņemtu cits kontrolieris.
Šī gada 12. maijā visi tiek laipni aicināti piedalīties ikgadējā Tūrisma triatlonā, kurš šogad pirmo reizi norisināsies Višķos.
TAKA
1 nakts 4 personām aktīvās atpūtas kūrorta viesu mājā, brokastis un atpūtas piedāvājums
EUR 370 | Estravel Latvia
Burvīgas pludmales un dzidrs Adrijas jūras ūdens, neskaitāmas senas pilsētiņas, un, protams, melnkalniešu viesmīlība.
EUR 367 | Latvia Tours
Brīnišķīga vieta ar saviem ģimenes kūrortiem un klubiem 😎, klusām pilsētiņām un modernām viesnīcām 🌴, patīkamu subtropu klimatu un plašām smilšainām pludmalēm
EUR 692 | Atlantic Travel
Lidojums no Rīgas, transfēri, 7 naktis 3* viesnīcā, puspansija un ekskursiju programma // 24.05.-31.05.2024. // Vietu skaits ierobežots
EUR 1299 | Estravel Latvia
25. maijā Dabas parka “Daugavas loki” teritorijā norisināsies ikgadējs Vislatvijas ūdens tūristu saiets “Lielais plosts”.
TAKA
Nomā auto ar Europcar Budapeštā un saņem atlaidi! Izbaudi Budapeštas daudzveidību.
Europcar
18. maijā, atklājot sezonu, aicinām visus uz garšīgu un smaržīgu Grill ballīti pludmalē. Plašs grilēdienu klāsts, muzikāli priekšnesumi un izklaides bērniem.
Baltic Beach Hotel & SPA
Tas brīdis ir pienācis! Jauno sezonu uzsācis Jurmala Golf Club & Hotel mājīgais restorāns! Ar lielāko prieku uzņemsim un parūpēsimies par tavām garšas kārpiņām.
EUR 6.50 | Jurmala Golf Club & Hotel
3. maijā kultūrtelpā AKUSTIKA 22:00 ielūdzam uz SHIPSEA | Jāņa Šipkēvica koncertu balsij, klavierēm un neredzamam korim!
EUR 25 | Valmieras novada Tūrisma pārvalde
19.maijā pl.16.00 aicinām uz Stāstnieku Pēcpusdienu Akustikā kopā ar mūziķi Māru Upmani-Holšteini un aktieri Aigaru Apini.
EUR 40 | Valmieras TIC
Lidojums Rīga - Larnaka - Rīga // 1 x nedēļā // 7 naktis Kiprā // Pēdējā brīža cenas meklējiet ŠEIT
EUR 199 | Estravel Latvia
Apvieno savu futbola braucienu ar apskates ekskursiju pa Vāciju! Mēs piedāvājam ekskluzīvu atlaidi visiem faniem, kas ceļo uz Vāciju, lai atbalstītu savas koman
Europcar
Orientēšanās pasākumam HORIZONTS šogad lieli svētki - uzsākta 40.jubilejas sezona. Tiekamies jau otrdien, takās kas bija tik populāras!
EUR 2.00 | Alūksnes TIC
NORĀDI VĒLMES -> SAŅEM PIEDĀVĀJUMU ČARTERCEĻOJUMAM 30 MIN LAIKĀ MĒS PALĪDZĒSIM SAPŅIEM ĪSTENOTIES! ;)
Latvia Tours
Iepazīsties ar šī brīža aktuālajām izstādēm Liepājā – ieplāno un iedvesmojies!
Liepājas reģiona TIB
“Lux Express” no 2. maija uzsāks pasažieru komercpārvadājumus reģionālās nozīmes maršrutā Rīga-Liepāja, savukārt no 3. maija maršrutā Liepāja-Rīga-Daugavpils.
Liepājas reģiona TIB
Vai esi gatavs piedzīvot neaizmirstamas brīvdienas Igaunijā? Tagad ir lieliska iespēja iegūt izdevīgu auto nomas piedāvājumu!
Europcar