Praktiski padomi veiksmīgai sadarbībai ar influenceriem - kā mazināt riskus un gūt rezultātu

Elīna Apanaseviča | 2023.01.26

Ietekmētāju sociālie tīkli ir viens no kanāliem, kā uzņēmumi var nepastarpināti un salīdzinoši ātri sasniegt auditoriju, taču nereti ieguvumiem līdzi nāk arī riski, kurus varam mazināt veidojot efektīvu sadarbību jau no pašiem pamatiem, uzskata “Mi:t&Links. Baltic Communications Awards” eksperti.

“Influenceru jeb ietekmētāju mārketings" ir kļuvis par ikdienu, universitātēs tam jau ir veltīti atsevišķi kursi. Tiem, kuriem tādi nav pieejami, esam apkopojuši svarīgākās vadlīnijas sadarbību pamatprincipiem.

Viens no grūtākajiem lēmumiem, lai uzsāktu komunikācijas kampaņu sadarbībā ar influenceriem, ir atrast tieši kurus uzrunāt un ar ko veidot sadarbību, kas ir panākuma atslēga uz labiem rezultātiem. Tāpat uzņēmumiem bieži vien paliek neatbildēti jautājumi - ar ko vispirms sākt, kādi ir iespējamie biznesa riski, kā tos mazināt un ko iekļaut sadarbības līgumā.

“Uzticība ir jebkura biznesa mugurkauls. Tas pats attiecas uz ietekmētāju mārketingu. Tas var būt efektīvs uzņēmuma digitālās komunikācijas instruments, taču būtiski izvēlēties tādu sadarbības partneri, kuri bauda savas auditorijas uzticību. Uzticību veido gan tas, ka influencerim ir atbilstoša izglītība, gan tas, ka konta saturā tiek ievērots satura un sponsorēto ziņu balanss, ” skaidro  Komunikācijas asociācijas (LaKA) prezidente Antra Bork-Ržečicka.

Eiropas Komisijas “Eirobarometra” pētījums liecina, ka Latvijā 2021. gadā influenceriem uzticas 12% aptaujāto, kas ir lielākais rādītājs starp Baltijas valstīm. Tikmēr Eiropas Savienībā (ES) šis rādītājs ir vien 5%. Vienlaikus ES jaunieši vecumā no 15 līdz 24 gadiem influenceriem uzticas septiņas reizes vairāk nekā vecumu grupā virs 55 gadiem.

# Pazīsti savu un influencera auditoriju

Lai ietekmētāju mārketinga kampaņa būtu rezultatīva, vispirms uzņēmumam vajadzētu sākt ar savu zīmola un/vai produkta mērķauditorijas noteikšanu. Tāpat kā, piemēram, žurnāliem ir savi lasītāji, arī influenceriem ir savi sekotāji, ko var iedalīt dažādās kategorijās. Ir jānoskaidro, vai tie sekotāji, kas ir influencerim, der kā auditorija arī pašam uzņēmumam vai produktam.

“Ir tikai normāli, ja, sākot darbību, uzņēmums vai aģentūra lūdz ietekmētāja sociālo tīklu kontu auditorijas sociāli - demogrāfisko profilu, proti, vecumu, dzimumu, ģeolokāciju. Ja influenceris izmanto tā dēvēto biznesa kontu, šī informācija ir pieejama,” skaidro Bork-Ržečicka.

Viņa piebilst, ka reizēm influecerim var būt liels sekotāju loks, taču auditorijas profils var neatbilst tam, ko meklē uzņēmums.

# Kvalitāte vai kvantitāte?

Par mazajiem influenceriem Latvijā tiek dēvēti ietekmētāji ar sekotāju skaitu no 1000 līdz 9999, vidējiem influenceri sekotāju skaits ir no 10000 līdz 25000, bet lielajiem – virs 25 000.

Bieži vien uzņēmumi vēlas veidot sadarbību ar influenceri, kuram ir pēc iespējas lielāks sekotāju skaits, taču ne vienmēr liels sekotāju skaits nozīmē augstāku pievienoto vērtību un īstās mērķauditorijas sasniegšanu. Piemēram, kalnu slēpošanas uzņēmumam efektīvāk būtu atrast maza līmeņa influenceri konkrētajā nišā, nevis influenceri ar lielu sekotāju skaitu, bet kuru dzīves stils nebūtu atbilstošs zīmolam.

Rīgas Stradiņa universitātes doktorants, influenceru pētnieks un “Collex” biznesa attīstības direktors Deniss Aleksandrs Ševeļovs norāda, ka vidēja un liela līmeņa ietekmētāji mēdz sasniegt auditoriju  vienādi. “Mana pieredze liecina, ka visefektīvāk ir strādāt ar maza un vidēja līmeņa influenceriem, jo viņi veido ciešu kontaktu ar savu auditoriju un ir vairāk autentiski. Liela līmeņa influenceriem vienkārši nav tādu resursu, lai noturētu personisku saiti ar katru savu sekotāju,” skaidro Ševeļovs.

# Izvērtē influencera vārdus un darbus

Uzņēmumam noteikti jāpadomā, kurš personības tips ir ideālais ietekmētājs zīmolam. Šis bieži vien ir izšķirošs solis panākumu gūšanai. “Ir daži influenceri, kuri iestājas par zaļās ekonomikas vērtībām, pārstrādi un zaļu dzīvesveidu, taču paši patērē ātrās modes produktus. Tad rodas jautājums, kas tad tu patiesībā esi? Reizēm mūsu uzvedība pasaka daudz ko par mūsu vērtībām,” norāda influenceru pētnieks. Tādēļ, pirms veidot sadarbību, vajag saprast, vai zīmols, tā patērētāji un influenceris saderēs? Citkārt tas var radīt uzņēmumam negatīvu reputāciju.

Kā stāsta Ševeļovs, vēl viens no riskiem ir pieredzes trūkums - gan uzņēmumam, gan influencerim, tādēļ viņš iesaka sadarboties ar aģentūrām, kas šo pieredzi ir jau uzkrājušas daudzos projektos.

# Nosaki skaidrus kampaņas mērķus un vēstījumus

Dažkārt mēdz rasties domstarpības un pārpratumi patērētājiem tādēļ, ka nav nodota skaidra informācija par kampaņas sasniedzamajiem mērķiem un vēstījumu. “Kā jebkurā radoša industrijā, jābūt vienisprātis par iznākumu, tostarp par apjomu un laika plānu, jo daži influenceri mēdz to neizpildīt”, piebilst RSU docētājs.

Lielāks risks ir, ja influenceru rīcība ietekmē negatīvi uzņēmuma finansiālos rādītājus. Taču vairums gadījumu uzņēmumi laikus pārtrauc sadarbību, ja ir noticis kāds skandāls. Pasaulē ir bijuši dažādi, piemēram, amerikāņu skaistumkopšanas “YouTube” influenceris, grima mākslinieks un pirmais kosmētikas zīmola “CoverGirl” vēstnieks vīriešiem Džeimss Čārlzs, kurš “Twitter” neveiksmīgi pajokoja par Ebolas vīrusu un tika apsūdzēts par seksuāliem pārkāpumiem.

Arī Latvijā ir bijuši šādi gadījumi, kad ietekmētāja klaji pausto organizācijai pretējo vērtību dēļ, sadarbība ir tikusi pārtraukta.

# Dažādās pieejas “īstā” sadarbības partnera atrašanā

Kad mērķauditorija un influenceru personības tips ir noteikts, ir jāsāk atbilstošā influencera “medības”. Pirmkārt, var sākt ar savu sociālo tīklu sekotāju izskatīšanu jeb ar to, kas notiek “savas mājas pagalmā’’. Iespējams, ka sekotāju vidū ir kāds influenceris, kurš jau mijiedarbojas ar zīmola saturu un tikai priecāsies par oficiālu sadarbību.

Otrs variants, lai atrastu iesaistītus “Instagram” ietekmētājus, ir meklēt atbilstoši mirkļbirkām jeb tēmturiem, jo katras efektīvas sociālo mediju mārketinga stratēģijas daļa ir tēmturis. Šeit jāpievērš uzmanība, lai atrastajai personai būtu savs sekotāju loks, lai tā nav gadījuma vai hobija dēļ izmantota mirkļbirka. Lai personai būtu augstāks iesaistīšanas līmenis par vidējo, proti, sekotāju skaits vismaz sākot no 1000, un, iespējams, izmantotas sponsorētas ziņas, ko var atpazīt pēc tēmtura “reklāma” vai “sadarbība”. Vēl viena lieta, kas būtu jāpārbauda, vai šie cilvēki ir aktīvi plašākā nozarē. Īpaši vērtīgi influenceri ir arī viedokļu līderi un tiem ir ievērojams sekotājs skaits profesionālākos kanālos.

Trešais veids, kā atrast piemērotu influenceri savam biznesam, ir aplūkot savu konkurentu sekotājus. Pārbaudot konkurentu sekotājus, iespējams, varēsiet identificēt ietekmētājus, kurus interesē jūsu nozare. Ja ir atrasts atbilstošs ietekmētājs, kuram līdz šim nav interesējusi konkrētā uzņēmuma sociālā mediju lapa, lietderīgi ir ieinteresēt šo personu, piemēram, izsūtot bezmaksas produkta paraugu.

# Sadarbības pamatā – līgums

Bieži vien ir jautājums, kāda ir labāka prakse sadarbības juridiskajam ietvaram. Influenceru pētnieks Ševeļovs min, ka tas noteikti ir līgums, kurā vajag atrunāt reputācijas riskus un iekļaut noteiktus termiņus, vēstījumu, apjomu, komunikācijas un skaņošanas procedūras, kā arī atskaites nodošanas procedūras, - lai nebūtu nekādu pārpratumu.

Arī Tirdzniecības un patērētāju aizsardzības centrs (PTAC) ir izveidojis ieteikumus patērētājiem un influenceriem par tīkla mārketinga īstenošanu sociālo mediju vietnēs, ko var aplūkot PTAC mājaslapā.

Nenoliedzami, ka ietekmētāju mārketings ir strauji mainījis komunikācijas nozari. Pakalpojumu un produktu pārdošanai, kā arī sabiedriskās domas ietekmei, ir radījies jauns kanāls un pārdevējs – sociālie tīkli un influenceris. Šis jaunais pārdevējs nereti tiek uztverts kā draugs, tādēļ atstāj lielāku ietekmi uz patērētāju. Reaģējot uz tirgus tendencēm "Mi:t&Links. Baltic Communication Awards 2023” šogad piesaka jaunu un nebijušu kategoriju – “Influenceru un viedokļu līderu kampaņas”. Organizatori aicina parādīt plašākai sabiedrībai cik sekmīgi uzņēmējiem, aģentūrām un valsts pārvaldes iestādēm ir izdevies izmantot šo kanālu.

“Mi:t&Links. Baltic Communication Awards 2023” ir plaši atzīts starptautisks konkurss komunikācijas nozarē. LaKA aicina iesniegt komunikācijas darbus vērtēšanā. Tā vienlaikus ir iespēja saņemt starptautisku novērtējumu un mācīties no Baltijas nozares labākajiem profesionāļiem.  

Plašāka informācija par konkursu ir pieejama tīmekļa vietnē www.miitandlinks.com.

Par “Mi:t&Links. Baltic Communication Awards 2023”

Konkurss “Mi:t&Links. Baltic Communication Awards 2023” ir Baltijas komunikāciju nozares gada galvenais notikums un ar šādu nosaukumu tas norisināsies devīto gadu, savukārt, pats konkurss notiek kopš 2005. gada. Konkursu rīko LaKA sadarbībā ar komunikāciju aģentūru "Public ID". Konkursa galvenais mērķis ir dot iespēju komunikāciju industrijas pārstāvjiem atrādīt iepriekšējā gada veiksmīgākos darbus, mācīties un smelties iedvesmu no citiem, kā arī godalgot labākos projektus un kampaņas.

Avots: Publicid.lv


celojumubode - 3801
Sagaidīsim pavasari Augšdaugavas novadā!

Sagaidīsim pavasari Augšdaugavas novadā!

Gaidām apmeklētājus mūsu dabas objektos Augšdaugavas novadā.

TAKA

Zaķim šodien Liela diena

Zaķim šodien Liela diena

30. martā no 11:00 – 15:00 Liepājas Latviešu biedrības nama lielajā zālē ģimenes aicinātas bez maksas apmeklēt Lieldienu pasākumu un aplūkot sīkdzīvniekus.

Liepājas reģiona TIB

Atklājam Turcijas sezonu!

Atklājam Turcijas sezonu!

Piedāvājumā mazcenas viesnīcas ar izlidošanu no Rīgas un Viļņas kā arī LUX viesnīcas ar vilinošām sezonas sākuma cenām...

CelojumuBode.lv

Pilna Servisa Līzings Passat

Pilna Servisa Līzings Passat

Pilna Servisa Līzinga piedāvājums VW Passat Variant MY24 Elegance.

Europcar

Lieldienas Valmierā “Zaķim pa pēdām”

Lieldienas Valmierā “Zaķim pa pēdām”

1.aprīlī no pl.11-16 ar prieku gaidīsim ikvienu – mazus un lielus uz Lieldienu svinēšanu Valmierā!

Valmieras TIC

Programma ANTISTRESS

Programma ANTISTRESS

Ieelpot. Izelpot. Un ļauties, lai procedūrām bagātā programma ANTISTRESS Jūs ved 10 dienu ceļojumā prom no stresa atstātajām sekām - tuvāk harmonijai un mieram

EUR 700 | Rehabilitācijas centrs Jaunķemeri

Publiskā ekskursija ar gidu Zeltiņos

Publiskā ekskursija ar gidu Zeltiņos

6.aprīlī pulksten 11:00 atvērtā ekskursija Kodolraķešu bāzē Zeltiņos ar gidu.

EUR 2.00 | Alūksnes TIC

Pastaigas vecpilsētā gida pavadībā

Pastaigas vecpilsētā gida pavadībā

Katru sestdienu un svētdienu plkst. 12.00, gids ar zaļi sarkano Liepājas karodziņu rokās gaidīs pie koncertzāles “Lielais dzintars”.

Liepājas reģiona TIB

Ottes Lieldienas

Ottes Lieldienas

30. martā, 11:00 aicināti uz OTTES LIELDIENAS, – Viktora Ķirpa muzejā “Vidzemes lauku sēta”. Olas nodrošina Alūksnes Putnu fabrika

Alūksnes TIC

Apvienotie Arābu Emirtāti - kūrorti

Apvienotie Arābu Emirtāti - kūrorti

Pēdējās vietas atpūta Dubaijas kūrortos. 24.03. un 31.03. // 8 nakrtis viesnīcā, brokastis

EUR 605 | Estravel Latvia

LIELDIENU IZPĀRDOŠANA

LIELDIENU IZPĀRDOŠANA

Ķer savu ceļojumu ar izdevīgu cenu! Ceļo ar ģimeni vai draugiem un saņem atlaidi!

Novatours

DENISS PASHKEVICH TRIO

DENISS PASHKEVICH TRIO

29. martā pl.19:00 kultūrtelpā Akustika viesosies Deniss Paškevičs, Kaspars Rolšteins un Arkādijs Gotesmans festivāla “JAZZ ROOM FEST ’24” ietvaros.

EUR 20 | Valmieras TIC

Atlaides auto nomai Reunion salā

Atlaides auto nomai Reunion salā

Izmanto 15% atlaidi savai auto nomai 2024. gada JŪNIJĀ Reunion salā!

Europcar

Pieteikšanās MKD Augšdaugavas novadā

Pieteikšanās MKD Augšdaugavas novadā

‘’Mājas kafejnīcu dienas 2024’’ Augšdaugavas novadā šogad notiks 27.- 28.jūlijā

TAKA

Kruīzs uz Visbiju, no Tallinas

Kruīzs uz Visbiju, no Tallinas

Pirmatnīgā un neatkārtojamā - Gotlandes sala // Vietu skaits ierobežots, kruīzs no Tallinas // 2 naktis //

EUR 121 | Estravel Latvia

Danču vakars ar Tautas mūzikas kopu

Danču vakars ar Tautas mūzikas kopu

6.aprīlī plkst.18.00 Valmieras Kultūras centrā norisināsies Danču vakars kopā ar Tautas mūzikas kopu.

EUR 5 | Valmieras TIC

Kemperu noma Eiropā

Kemperu noma Eiropā

Plānojot atvaļinājumu - Kemperu noma Eiropā! Jauns un aizraujošs ģimenes ceļojumam!

EUR 71 | Estravel Latvia

Daiļslidošanas sacensības

Daiļslidošanas sacensības

No 6. līdz 7. aprīlim Valmieras Olimpiskā centra ledus hallē notiks starptautiskas daiļslidošanas sacensības “Wolmar Spring Cup 2024”.

Valmieras TIC

Lieldienu pasākums mini ZOO

Lieldienu pasākums mini ZOO "Lāčplēši"

Mini Zoo “Lāčplēši” 31.martā no plkst. 10.00 gaida ciemos lielus un mazus uz Lieldienu lustēm ar visiem saviem četrkājainajiem draugiem.

Talsu novada TIC

Publikācija “TRAĶU REĢIONA GARŠU KRĀSAS”

Publikācija “TRAĶU REĢIONA GARŠU KRĀSAS”

Publikācija “TRAĶU REĢIONA GARŠU KRĀSAS”

Trakai TIC

BalticTravelnews.com
+371 26551169
[email protected] -