Velocita.lv | 2023.01.26
Aizvadītais gads elektroenerģijas patērētāju maciņiem deva vairākus augstsprieguma triecienus, kā vēl nekad agrāk liekot iedziļināties cenu veidošanās mehānismos, taupīšanas un pašražošanas iespējās. Par to, ka cenas celsies un bezmaksas uzlāde atsevišķās vietās ir vien pagaidu privilēģija, enerģētikas eksperti gan brīdināja jau labu laiku pirms sadārdzinājuma.
Neierastie tarifi ikvienu mudināja pārdomāt savus paradumus – izmantotās ierīces, to darbināšanas ilgumu un diennakts stundas. Jautājumi radās arī par elektrisko transportu. Taču elektroauto, izrādās, izdevīgs pirkums ir pat tagad, un vislielāko ietaupījuma potenciālu piedāvā tieši plašam pircēju lokam paredzētie modeļi ar optimālu akumulatora ietilpību.
Iekšdedzes dzinēju vietā nākot elektriskajiem, enerģijas patēriņu ietekmējošie faktori nemainās. Ja raugās uz noteikta attāluma veikšanas izmaksām, ieguvumi ir visās elektroauto klasēs, bet jo īpaši luksusa kategorijā. Tieši tajā ar visu iespaidīgo jaudu un agrāk nebijušu dinamiku braukšana ar elektrību iznāk krietni lētāka.
Tiesa gan, veicot šādus salīdzinājumus, nedrīkst aizmirst par paša spēkrata cenu, pilna cikla izmaksām un uzbūves īpatnībām, kas ietekmē mašīnas autonomiju. Audi e-tron, BMW iX un tamlīdzīgi modeļi demonstrē iespaidīgu veiktspēju un lielisku komfortu, taču, lai ar vienu uzlādi nobrauktu pietiekami tālu, tos nākas aprīkot ar dārgu lielas kapacitātes akumulatoru. Tas savukārt palielina auto masu, un galu galā 300+ km nereti īstenojas tikai labvēlīgos apstākļos.
Tikpat lielu nobraukumu piedāvā arī daudz lētākas un tātad pieejamākas automašīnas, piemēram, Citroën ë-C4 un Peugeot e-208. To 50 kWh akumulators auto masu tik ļoti nepalielina. Tāpat tiem ir temperatūras kontrole, kā arī optimizēta piedziņas vadība un aerodinamiskie risinājumi – tāpēc mašīnai daudz enerģijas nevajag.
Aprēķins ir vienkāršs – jo mazāk elektrības auto patērē, jo ātrāk atmaksājas.
Kā apgalvo Francijas ražotāji, jau tagad ir iespējams piedāvāt konkurētspējīgu cenu, turklāt modeļu kvalitāte pārspēj tos spēkratus, ko uz Eiropu ved Ķīnas rūpnieki. Piemēram, Citroën ë-C4 (36 000 eiro), kurš pārliecina gan ar kvalitāti, gan ar pasīvo un aktīvo drošību, ir lētāks nekā ķīniešu Seres 3. Piedevām francūža 50 kWh akumulators ir ievērojami ietilpīgāks nekā Nissan Leaf un Mazda MX-30, kuri atrodas šajā pašā cenu kategorijā.
Akumulatora uzlāde ir lētāka nekā degvielas tvertnes uzpilde
Elektrības cena ir viens no galvenajiem komponentiem elektroauto ekspluatācijā, un elektrības tarifi var izšķirt patērētāja lēmumu. Tomēr fakti liecina, ka pat ar pašreizējām cenām izdevīguma svari nosveras par labu elektroauto, un akumulatora uzlāde joprojām ir lētāka nekā degvielas uzpilde. “Ja elektrība maksā mazāk nekā 65 centus par kilovatstundu un salīdzinājumam ņem degvielas cenas 2022. gada decembrī, braukt ar elektrību iznāk lētāk nekā ar benzīnu. Ja salīdzina ar dīzeļauto, slieksnis ir 54 centi par kilovatstundu. Tas ir tāpēc, ka dīzeļauto parasti ir ekonomiskāki,” skaidro elektroauto videokanāla OEV.LT veidotājs Tads Ratkevičs.
Lietuviešu kolēģim sliecas piekrist Latvijas Gada auto tiesnesis un žurnāla Profi Latvija redaktors Guntars Pulss. Tiesa, lai izdevīgums būtu maksimāls, elektroauto īpašniekiem esot jāseko līdzi cenām, uzlāde jāpielāgo to dinamikai, kā arī iespējami bieži rezerves jāatjauno mājās.
“Pērn daudzi pirmo reizi dzīvē meklēja ziņas par biržu, lai saprastu, kas tur notiek. Arī tagad netrūkst cilvēku, kas sava elektrības piegādātāja lietotnē seko līdzi šodienas un rītdienas cenai, lai zinātu, kad mājās darbināt sadzīves ierīces. Ar elektromobili iespēju robežās vajadzētu darīt tāpat. Lai gan daudzus šokēja augstās cenas un izbrīnīja “bezmaksas” elektrība, šādi ekstrēmi brīži, domājams, nav ilgstoši,” saka Guntars.
Tads Ratkevičs elektroauto pircējiem, kuri bažījas par neprognozējamām cenu svārstībām, kā enerģijas avotu iesaka apsvērt sauli. Izdevīgi ir abi ieguldījuma varianti – gan saules paneļi savā īpašumā, gan investīcijas saules parkos. “Tas ir interesants modelis, kas pie mums gan ir bērna autiņos, jo pilnvērtīgi ieguldīšana saules parkos vēl nestrādā. Tāpat nav skaidrs, cik nākotnē šāda elektrība varētu maksāt. Toties paneļi ir un būs aktuāli, un mājsaimniecībai ar dzīvojamo ēku un elektromobili tie ir izdevīgi,” uzskata Guntars Pulss.
Ekspluatācijas izmaksas var pārsteigt
Braukšanas izmaksas var ievērojami mainīties atkarībā no enerģijas patēriņa. Taču pat pesimistiskā cenu scenārijā – 40 centiem par kilovatstundu, 100 kilometri ar Citroën ë-C4 izmaksātu aptuveni 6 eiro (patēriņš zem 16 kWh/100 km). Salīdzinājumam: Audi e-tron, kas patērē 25 kWh, tādam pašam attālumam jārēķinās vismaz ar 10 eiro.
Vēl viena būtiska elektroauto priekšrocība ir lētāka apkope. Rēķinot līdz 100 000 km nobraukumam, servisa izmaksas var būt pat divas vai trīs kārtas zemākas nekā benzīna un dīzeļa mašīnai. Dažos gadījumos atšķirība var būt vēl lielāka. Iemesls tam ir skaidrs: elektroauto ir daudz mazāk kustīgu, dilstošu detaļu nekā iekšdedzes auto.
“Zinot, ka uzturēšanas izmaksas ir nelielas, daži ražotāji nobraukumam līdz 100 000 km pat piedāvā bezmaksas apkopi. Arī tas ir spēcīgs stimuls pārsēsties elektroauto, jo šai ziņā ietaupījums, salīdzinot ar iekšdedzes mašīnu, var sasniegt četrciparu summu,” uzsver Tads Ratkevičs.
Ātra uzlāde ir svarīgāka par akumulatora ietilpību
Cilvēkiem, kuri vēlas iegādāties jaunu elektroauto, Guntars Pulss iesaka pārdomāt, cik bieži viņi dodas garos braucienos. Ja runa ir par dažiem tālākiem ceļojumiem, tad nav vērts skatīties uz modeli ar vislielāko akumulatoru. Pirmkārt, tas maksās dārgāk, un, otrkārt, smagais akumulators būs tikai papildu balasts. Un te runa ir par ievērojamu atšķirību. Piemēram, Citroën ë-C4 ar 50 kWh akumulatoru sver 1541 kg, savukārt 77 kWh akumulatora Volkswagen ID.3 – 1928 kg.
“Patiesība ir tāda, ka pat tālos braucienos var iztikt bez liela akumulatora. Infrastruktūra strauji paplašinās gan Latvijā, gan visā Eiropā. Es drīzāk ieteiktu pievērst uzmanību modeļiem, kam standarta aprīkojumā ir ātrā uzlāde. Tad pa ceļam vajadzēs tikai uztaisīt 10–15 minūšu pauzi, kurā iedzersiet kafiju vai apmeklēsiet labierīcības un atjaunosiet enerģijas rezerves solīdam ceļa nogrieznim,” argumentē Guntars Pulss.
Piemēram, tādu auto kā Citroën ë-C4 var lādēt ar 100 kW. Tas nozīmē, ka apstāsieties uz īsu brīdi, bet pēc tam varēsiet nobraukt labu ceļa posmu.
Saglabāt enerģiju un možumu, gaidot pavasari Jums palīdzēs SPA atpūta. Piedāvājumi Igaunijā
EUR 82 | Estravel Latvia
-25% pēdējā brīža ceļojumiem // -15-20% ceļojumiem 2023. gadā // Vairak nekā 100 dažādas tūres visā pasaulē, ekskursijas nelielās grupās
EUR 169 | Estravel Latvia
Baudiet brīvdienas Grenlandē. Iekļauts lidojums no Kopenhāgenas, transfēri, izmitināšanas pakalpojumi un brokastis
EUR 1110 | Estravel Latvia
26. martā atklāsim rekonstruētās restorāna telpas, prezentēsim jauno, Itālijā ražoto picas krāsni un cienāsim viesus ar autentiskiem itāļu virtuves gardumiem.
Baltic Beach Hotel & SPA
Hei, aktīvie, sportiskie un piedzīvojumus mīlošie! Aicinām nenokavēt pieteikšanos velokruīziem šajā sezonā! Aprīlis - Oktobris, 7 naktis, puspansija
EUR 500 | Estravel Latvia
Saglabāt enerģiju un možumu, gaidot pavasari Jums palīdzēs SPA atpūta. Piedāvājumi Latvijā
EUR 145 | Estravel Latvia
Līdz 9. aprīlim Dzīvesziņas un arodu sētā, Vecpilsētas ielā 2, Jelgavā, skatāma Jettes Užānes cimdu izstāde "Vēstules rakstītas cimdos".
Jelgavas reģionālais tūrisma centrs
1. aprīlī plkst. 11.00 aicinām ikvienu interesentu piedalīties skriešanas un nūjošanas sacensībās “Noskrien citus” Burtniekos.
Valmieras TIC
Pilna Servisa Noma Audi A4 S line EUR 524 mēnesī
EUR 524 | Europcar
Lielbornes muiža ir vienīgais muižas komplekss, kas saglabājies dabas parka „Daugavas loki“ teritorijā.
TAKA
HOOKUSBOOKUS.COM marta labākie piedāvājumi populārākajās viesnīcās! Skatīties un veiciet rezervāciju šeit👇
EUR 45 | Hookusbookus.com
Valmieras muzeja Izstāžu namā 31. martā plkst. 16.00 aicinām uz Imanta Lancmaņa gleznu izstādes atklāšanu! Būs iespēja satikties arī ar pašu mākslinieku.
Valmieras TIC
Restorāns "Vecpuisis" savas durvis viesiem atvērs 7. aprīlī, pārsteidzot gardēžus ar ikgadējā pasākuma ‘’Valmieras restorāna nedēļas’’ īpašo ēdienkarti.
Valmieras TIC
NENOKAVĒ! Tikai 3 dienas, no 14. līdz 16. martam, ir spēkā labākās cenas garantija!!
Latvia Tours
No 18. līdz 26. martam Siguldas novadā norisināsies Pavasara Restorānu nedēļa “Pavasaris karotē”.
Siguldas novada TIC
Atlaide 10% Rezervē līdz 2023. gada 31. martam, un brauc līdz 2023. gada 14. decembrim.
Europcar
12. un 13. maijā Valmieras Olimpiskajā centrā pirmo reizi norisināsies pasākums “Latvijas tirgotāju dienas”, kurā piedalīsies visdažādāko nozaru pārstāvji.
Valmieras TIC
Valmieras novada Tūrisma pārvalde aicina uz Pasaules Ūdens dienas pārgājienu, kas norisināsies 26. martā plkst. 10.00 Naukšēnos.
EUR 5 | Valmieras TIC
113 km, 7 dienās. Santjago ceļš -Camino de Santiago ir viens no populārākajiem svētceļnieku maršrutiem. Ja vēlaties doties grupā, varat izmantot šo piedāvājumu
EUR 1129 | Estravel Latvia
Neatkarīgi no tā, vai tā ir atpūta pludmalē, pilsētas brauciens vai pārgājieni kalnos - izpēti Vācijas daudzveidību ar Europcar auto!
Europcar