Elektroauto taupīgumu nenosaka tikai elektrības cena

Velocita.lv | 2023.01.26

Aizvadītais gads elektroenerģijas patērētāju maciņiem deva vairākus augstsprieguma triecienus, kā vēl nekad agrāk liekot iedziļināties cenu veidošanās mehānismos, taupīšanas un pašražošanas iespējās. Par to, ka cenas celsies un bezmaksas uzlāde atsevišķās vietās ir vien pagaidu privilēģija, enerģētikas eksperti gan brīdināja jau labu laiku pirms sadārdzinājuma.

Neierastie tarifi ikvienu mudināja pārdomāt savus paradumus – izmantotās ierīces, to darbināšanas ilgumu un diennakts stundas. Jautājumi radās arī par elektrisko transportu. Taču elektroauto, izrādās, izdevīgs pirkums ir pat tagad, un vislielāko ietaupījuma potenciālu piedāvā tieši plašam pircēju lokam paredzētie modeļi ar optimālu akumulatora ietilpību.

Iekšdedzes dzinēju vietā nākot elektriskajiem, enerģijas patēriņu ietekmējošie faktori nemainās. Ja raugās uz noteikta attāluma veikšanas izmaksām, ieguvumi ir visās elektroauto klasēs, bet jo īpaši luksusa kategorijā. Tieši tajā ar visu iespaidīgo jaudu un agrāk nebijušu dinamiku braukšana ar elektrību iznāk krietni lētāka.

Tiesa gan, veicot šādus salīdzinājumus, nedrīkst aizmirst par paša spēkrata cenu, pilna cikla izmaksām un uzbūves īpatnībām, kas ietekmē mašīnas autonomiju. Audi e-tron, BMW iX un tamlīdzīgi modeļi demonstrē iespaidīgu veiktspēju un lielisku komfortu, taču, lai ar vienu uzlādi nobrauktu pietiekami tālu, tos nākas aprīkot ar dārgu lielas kapacitātes akumulatoru. Tas savukārt palielina auto masu, un galu galā 300+ km nereti īstenojas tikai labvēlīgos apstākļos.

Tikpat lielu nobraukumu piedāvā arī daudz lētākas un tātad pieejamākas automašīnas, piemēram, Citroën ë-C4 un Peugeot e-208. To 50 kWh akumulators auto masu tik ļoti nepalielina. Tāpat tiem ir temperatūras kontrole, kā arī optimizēta piedziņas vadība un aerodinamiskie risinājumi – tāpēc mašīnai daudz enerģijas nevajag.

Aprēķins ir vienkāršs – jo mazāk elektrības auto patērē, jo ātrāk atmaksājas.

Kā apgalvo Francijas ražotāji, jau tagad ir iespējams piedāvāt konkurētspējīgu cenu, turklāt modeļu kvalitāte pārspēj tos spēkratus, ko uz Eiropu ved Ķīnas rūpnieki. Piemēram, Citroën ë-C4 (36 000 eiro), kurš pārliecina gan ar kvalitāti, gan ar pasīvo un aktīvo drošību, ir lētāks nekā ķīniešu Seres 3. Piedevām francūža 50 kWh akumulators ir ievērojami ietilpīgāks nekā Nissan Leaf un Mazda MX-30, kuri atrodas šajā pašā cenu kategorijā.

Akumulatora uzlāde ir lētāka nekā degvielas tvertnes uzpilde

Elektrības cena ir viens no galvenajiem komponentiem elektroauto ekspluatācijā, un elektrības tarifi var izšķirt patērētāja lēmumu. Tomēr fakti liecina, ka pat ar pašreizējām cenām izdevīguma svari nosveras par labu elektroauto, un akumulatora uzlāde joprojām ir lētāka nekā degvielas uzpilde. “Ja elektrība maksā mazāk nekā 65 centus par kilovatstundu un salīdzinājumam ņem degvielas cenas 2022. gada decembrī, braukt ar elektrību iznāk lētāk nekā ar benzīnu. Ja salīdzina ar dīzeļauto, slieksnis ir 54 centi par kilovatstundu. Tas ir tāpēc, ka dīzeļauto parasti ir ekonomiskāki,” skaidro elektroauto videokanāla OEV.LT veidotājs Tads Ratkevičs.

Lietuviešu kolēģim sliecas piekrist Latvijas Gada auto tiesnesis un žurnāla Profi Latvija redaktors Guntars Pulss. Tiesa, lai izdevīgums būtu maksimāls, elektroauto īpašniekiem esot jāseko līdzi cenām, uzlāde jāpielāgo to dinamikai, kā arī iespējami bieži rezerves jāatjauno mājās.

“Pērn daudzi pirmo reizi dzīvē meklēja ziņas par biržu, lai saprastu, kas tur notiek. Arī tagad netrūkst cilvēku, kas sava elektrības piegādātāja lietotnē seko līdzi šodienas un rītdienas cenai, lai zinātu, kad mājās darbināt sadzīves ierīces. Ar elektromobili iespēju robežās vajadzētu darīt tāpat. Lai gan daudzus šokēja augstās cenas un izbrīnīja “bezmaksas” elektrība, šādi ekstrēmi brīži, domājams, nav ilgstoši,” saka Guntars.

Tads Ratkevičs elektroauto pircējiem, kuri bažījas par neprognozējamām cenu svārstībām, kā enerģijas avotu iesaka apsvērt sauli. Izdevīgi ir abi ieguldījuma varianti – gan saules paneļi savā īpašumā, gan investīcijas saules parkos. “Tas ir interesants modelis, kas pie mums gan ir bērna autiņos, jo pilnvērtīgi ieguldīšana saules parkos vēl nestrādā. Tāpat nav skaidrs, cik nākotnē šāda elektrība varētu maksāt. Toties paneļi ir un būs aktuāli, un mājsaimniecībai ar dzīvojamo ēku un elektromobili tie ir izdevīgi,” uzskata Guntars Pulss.

Ekspluatācijas izmaksas var pārsteigt

Braukšanas izmaksas var ievērojami mainīties atkarībā no enerģijas patēriņa. Taču pat pesimistiskā cenu scenārijā – 40 centiem par kilovatstundu, 100 kilometri ar Citroën ë-C4 izmaksātu aptuveni 6 eiro (patēriņš zem 16 kWh/100 km). Salīdzinājumam: Audi e-tron, kas patērē 25 kWh, tādam pašam attālumam jārēķinās vismaz ar 10 eiro.

Vēl viena būtiska elektroauto priekšrocība ir lētāka apkope. Rēķinot līdz 100 000 km nobraukumam, servisa izmaksas var būt pat divas vai trīs kārtas zemākas nekā benzīna un dīzeļa mašīnai. Dažos gadījumos atšķirība var būt vēl lielāka. Iemesls tam ir skaidrs: elektroauto ir daudz mazāk kustīgu, dilstošu detaļu nekā iekšdedzes auto.

“Zinot, ka uzturēšanas izmaksas ir nelielas, daži ražotāji nobraukumam līdz 100 000 km pat piedāvā bezmaksas apkopi. Arī tas ir spēcīgs stimuls pārsēsties elektroauto, jo šai ziņā ietaupījums, salīdzinot ar iekšdedzes mašīnu, var sasniegt četrciparu summu,” uzsver Tads Ratkevičs.

Ātra uzlāde ir svarīgāka par akumulatora ietilpību

Cilvēkiem, kuri vēlas iegādāties jaunu elektroauto, Guntars Pulss iesaka pārdomāt, cik bieži viņi dodas garos braucienos. Ja runa ir par dažiem tālākiem ceļojumiem, tad nav vērts skatīties uz modeli ar vislielāko akumulatoru. Pirmkārt, tas maksās dārgāk, un, otrkārt, smagais akumulators būs tikai papildu balasts. Un te runa ir par ievērojamu atšķirību. Piemēram, Citroën ë-C4 ar 50 kWh akumulatoru sver 1541 kg, savukārt 77 kWh akumulatora Volkswagen ID.3 – 1928 kg.

“Patiesība ir tāda, ka pat tālos braucienos var iztikt bez liela akumulatora. Infrastruktūra strauji paplašinās gan Latvijā, gan visā Eiropā. Es drīzāk ieteiktu pievērst uzmanību modeļiem, kam standarta aprīkojumā ir ātrā uzlāde. Tad pa ceļam vajadzēs tikai uztaisīt 10–15 minūšu pauzi, kurā iedzersiet kafiju vai apmeklēsiet labierīcības un atjaunosiet enerģijas rezerves solīdam ceļa nogrieznim,” argumentē Guntars Pulss.

Piemēram, tādu auto kā Citroën ë-C4 var lādēt ar 100 kW. Tas nozīmē, ka apstāsieties uz īsu brīdi, bet pēc tam varēsiet nobraukt labu ceļa posmu.

Avots: Velocita.lv


celojumubode - 3893
Kempings ”Lielbornes muiža”

Kempings ”Lielbornes muiža”

Kopējais vietu skaits: Kemperiem- 10, telšu vietas aptuveni 50 Ieelpo dabu Daugavas lokos! Lielbornes muižas kempingā jūs būsiet dabas un vēstures ieskauti.

TAKA

Piedāvā greznu viesnīcu, spa un restorānu!

Piedāvā greznu viesnīcu, spa un restorānu!

Limbažu novadā Liepupes muižas komplekss piedāvā kāzu un citu svinīgu pasākumu rīkošanu.

Liepupes muiža

Viesu māja “Grāvīši”

Viesu māja “Grāvīši”

Viesu māja “Grāvīši” atrodas skaistā, klusā ciemā “Ilze”, Augšdaugavas novadā. Šeit pa īstam var baudīt neskarto lauku vidi, ieelpot svaigu gaisu.

TAKA

Maldīvas - cena no 1679 eur !!!

Maldīvas - cena no 1679 eur !!!

EUR 1679 | Itaka Latvia

Muzeju nakts 2025

Muzeju nakts 2025

“Muzeju nakts 2025” “STIKLS: STĀSTS PAR CAURSPĪDĪGO MATERIĀLU”

Līvānu TIC

Muzeju nakts

Muzeju nakts

Sestdien, 17. maijā, no plkst. 19 līdz 01 muzeji Liepājā vērs durvis aizraujošam vēstures un kultūras izzināšanas vakaram.

Liepājas reģiona TIB

Meistarklases Preiļu novadā!

Meistarklases Preiļu novadā!

Preiļu novadā tiek piedāvātas daudzveidīgas meistarklases, kas sniedz iespēju attīstīt radošumu, apgūt jaunas prasmes un saturīgi pavadīt brīvo laiku.

Preiļu novada TIC

Viesu māja “Purvmaļi”

Viesu māja “Purvmaļi”

Viesu māja “Purvmaļi” atrodas Kļavišku ezera krastā, 13 km attālumā no Daugavpils, blakus Medumiem.

TAKA

Līgo Višķos 2025

Līgo Višķos 2025

Vasaras gaidītākais notikums Višķu estrādē – festivāls Līgo Višķos 2025, kuru vairāk nekā 10 gadus Augšdaugavas novada pašvaldība rīko Luknas ezera krastā.

TAKA

Viesu māja

Viesu māja "Saliņas"

Sēlijas pusē, Eglaines pagastā, skaistā Sviļa ezera krastā, izveidots atpūtas komplekss, kur viesiem tiek piedāvātas ērtas un komfortablas naktsmītnes.

TAKA

Taizeme,cena no 1009 eur!

Taizeme,cena no 1009 eur!

Taizeme - mirdzoši tempļi un tropu pludmales.

EUR 1009 | Itaka Latvia

Pastaigas vecpilsētā gida pavadībā

Pastaigas vecpilsētā gida pavadībā

Katru sestdienu un svētdienu plkst. 12.00, gids ar Liepājas karodziņu rokās gaidīs pie koncertzāles “Lielais dzintars”, visus, kuri vēlas doties ekskursijā.

Liepājas reģiona TIB

Pāvilostai svinēs 146 gadu jubileju

Pāvilostai svinēs 146 gadu jubileju

No 16. līdz 18. maijam Pāvilostā norisināsies pilsētas 146. dzimšanas dienas svinības ar devīzi “Vienā laivā”

Dienvidkurzemes novada tūrisma centrs

Dublina - cena no 499 eur !!!

Dublina - cena no 499 eur !!!

EUR 499 | Itaka Latvia

Viesu nams “Baltiņi”

Viesu nams “Baltiņi”

Viesu namā “Baltiņi” tiek piedāvātas naktsmītnes ar senlaicīga un mūsdienu stila mēbelēm. Šeit dominē postmodernisma stila interjers ar antīkiem elementiem.

TAKA

Kipra - atpūtas sezona sākusies

Kipra - atpūtas sezona sākusies

Lidojums no Rīgas, transfēri un 7 naktis viesnīcā ar izvēlēto ēdināšanas programmu

EUR 528 | Estravel Latvia

Glempings Daugavas lokos

Glempings Daugavas lokos

Vienā no skaistākajām vietām Latvijā, pašas likteņupes krastā atrodas jaunais Glempings Daugavas lokos.

TAKA

Atpūtas māja “Dubezers”

Atpūtas māja “Dubezers”

Atpūtas māja “Dubezers” atrodas gleznainā dabas teritorijā “Pilskalnes Siguldiņa”.

TAKA

Gaidāms laikmetīgās dejas festivāls

Gaidāms laikmetīgās dejas festivāls

6. un 7. jūnijā Aizpute kļūs par laikmetīgās dejas festivāla HOROS norises vietu, piedāvājot iepazīties ar rezidējošajiem māksliniekiem.

Dienvidkurzemes novada tūrisma centrs

Sienu gleznojumi Liepājā

Sienu gleznojumi Liepājā

Dodies Liepājas ielās un atklāj lielformāta mākslas darbus, kas grezno Liepājas ēku fasādes, gan pilsētas centrā, gan Karostas fortos!

Liepājas reģiona TIB

BalticTravelnews.com
+371 26551169
[email protected] -