Velocita.lv | 2023.01.26
Aizvadītais gads elektroenerģijas patērētāju maciņiem deva vairākus augstsprieguma triecienus, kā vēl nekad agrāk liekot iedziļināties cenu veidošanās mehānismos, taupīšanas un pašražošanas iespējās. Par to, ka cenas celsies un bezmaksas uzlāde atsevišķās vietās ir vien pagaidu privilēģija, enerģētikas eksperti gan brīdināja jau labu laiku pirms sadārdzinājuma.
Neierastie tarifi ikvienu mudināja pārdomāt savus paradumus – izmantotās ierīces, to darbināšanas ilgumu un diennakts stundas. Jautājumi radās arī par elektrisko transportu. Taču elektroauto, izrādās, izdevīgs pirkums ir pat tagad, un vislielāko ietaupījuma potenciālu piedāvā tieši plašam pircēju lokam paredzētie modeļi ar optimālu akumulatora ietilpību.
Baudi vasaras sajūtas pie ūdeņiem - te būs idejas atpūtai Balvu novadā!
Balvu TIC
Iekšdedzes dzinēju vietā nākot elektriskajiem, enerģijas patēriņu ietekmējošie faktori nemainās. Ja raugās uz noteikta attāluma veikšanas izmaksām, ieguvumi ir visās elektroauto klasēs, bet jo īpaši luksusa kategorijā. Tieši tajā ar visu iespaidīgo jaudu un agrāk nebijušu dinamiku braukšana ar elektrību iznāk krietni lētāka.
Tiesa gan, veicot šādus salīdzinājumus, nedrīkst aizmirst par paša spēkrata cenu, pilna cikla izmaksām un uzbūves īpatnībām, kas ietekmē mašīnas autonomiju. Audi e-tron, BMW iX un tamlīdzīgi modeļi demonstrē iespaidīgu veiktspēju un lielisku komfortu, taču, lai ar vienu uzlādi nobrauktu pietiekami tālu, tos nākas aprīkot ar dārgu lielas kapacitātes akumulatoru. Tas savukārt palielina auto masu, un galu galā 300+ km nereti īstenojas tikai labvēlīgos apstākļos.
Tikpat lielu nobraukumu piedāvā arī daudz lētākas un tātad pieejamākas automašīnas, piemēram, Citroën ë-C4 un Peugeot e-208. To 50 kWh akumulators auto masu tik ļoti nepalielina. Tāpat tiem ir temperatūras kontrole, kā arī optimizēta piedziņas vadība un aerodinamiskie risinājumi – tāpēc mašīnai daudz enerģijas nevajag.
Aprēķins ir vienkāršs – jo mazāk elektrības auto patērē, jo ātrāk atmaksājas.
Kā apgalvo Francijas ražotāji, jau tagad ir iespējams piedāvāt konkurētspējīgu cenu, turklāt modeļu kvalitāte pārspēj tos spēkratus, ko uz Eiropu ved Ķīnas rūpnieki. Piemēram, Citroën ë-C4 (36 000 eiro), kurš pārliecina gan ar kvalitāti, gan ar pasīvo un aktīvo drošību, ir lētāks nekā ķīniešu Seres 3. Piedevām francūža 50 kWh akumulators ir ievērojami ietilpīgāks nekā Nissan Leaf un Mazda MX-30, kuri atrodas šajā pašā cenu kategorijā.
Akumulatora uzlāde ir lētāka nekā degvielas tvertnes uzpilde
Elektrības cena ir viens no galvenajiem komponentiem elektroauto ekspluatācijā, un elektrības tarifi var izšķirt patērētāja lēmumu. Tomēr fakti liecina, ka pat ar pašreizējām cenām izdevīguma svari nosveras par labu elektroauto, un akumulatora uzlāde joprojām ir lētāka nekā degvielas uzpilde. “Ja elektrība maksā mazāk nekā 65 centus par kilovatstundu un salīdzinājumam ņem degvielas cenas 2022. gada decembrī, braukt ar elektrību iznāk lētāk nekā ar benzīnu. Ja salīdzina ar dīzeļauto, slieksnis ir 54 centi par kilovatstundu. Tas ir tāpēc, ka dīzeļauto parasti ir ekonomiskāki,” skaidro elektroauto videokanāla OEV.LT veidotājs Tads Ratkevičs.
Lietuviešu kolēģim sliecas piekrist Latvijas Gada auto tiesnesis un žurnāla Profi Latvija redaktors Guntars Pulss. Tiesa, lai izdevīgums būtu maksimāls, elektroauto īpašniekiem esot jāseko līdzi cenām, uzlāde jāpielāgo to dinamikai, kā arī iespējami bieži rezerves jāatjauno mājās.
“Pērn daudzi pirmo reizi dzīvē meklēja ziņas par biržu, lai saprastu, kas tur notiek. Arī tagad netrūkst cilvēku, kas sava elektrības piegādātāja lietotnē seko līdzi šodienas un rītdienas cenai, lai zinātu, kad mājās darbināt sadzīves ierīces. Ar elektromobili iespēju robežās vajadzētu darīt tāpat. Lai gan daudzus šokēja augstās cenas un izbrīnīja “bezmaksas” elektrība, šādi ekstrēmi brīži, domājams, nav ilgstoši,” saka Guntars.
Tads Ratkevičs elektroauto pircējiem, kuri bažījas par neprognozējamām cenu svārstībām, kā enerģijas avotu iesaka apsvērt sauli. Izdevīgi ir abi ieguldījuma varianti – gan saules paneļi savā īpašumā, gan investīcijas saules parkos. “Tas ir interesants modelis, kas pie mums gan ir bērna autiņos, jo pilnvērtīgi ieguldīšana saules parkos vēl nestrādā. Tāpat nav skaidrs, cik nākotnē šāda elektrība varētu maksāt. Toties paneļi ir un būs aktuāli, un mājsaimniecībai ar dzīvojamo ēku un elektromobili tie ir izdevīgi,” uzskata Guntars Pulss.
Ekspluatācijas izmaksas var pārsteigt
Braukšanas izmaksas var ievērojami mainīties atkarībā no enerģijas patēriņa. Taču pat pesimistiskā cenu scenārijā – 40 centiem par kilovatstundu, 100 kilometri ar Citroën ë-C4 izmaksātu aptuveni 6 eiro (patēriņš zem 16 kWh/100 km). Salīdzinājumam: Audi e-tron, kas patērē 25 kWh, tādam pašam attālumam jārēķinās vismaz ar 10 eiro.
Vēl viena būtiska elektroauto priekšrocība ir lētāka apkope. Rēķinot līdz 100 000 km nobraukumam, servisa izmaksas var būt pat divas vai trīs kārtas zemākas nekā benzīna un dīzeļa mašīnai. Dažos gadījumos atšķirība var būt vēl lielāka. Iemesls tam ir skaidrs: elektroauto ir daudz mazāk kustīgu, dilstošu detaļu nekā iekšdedzes auto.
“Zinot, ka uzturēšanas izmaksas ir nelielas, daži ražotāji nobraukumam līdz 100 000 km pat piedāvā bezmaksas apkopi. Arī tas ir spēcīgs stimuls pārsēsties elektroauto, jo šai ziņā ietaupījums, salīdzinot ar iekšdedzes mašīnu, var sasniegt četrciparu summu,” uzsver Tads Ratkevičs.
Ātra uzlāde ir svarīgāka par akumulatora ietilpību
Cilvēkiem, kuri vēlas iegādāties jaunu elektroauto, Guntars Pulss iesaka pārdomāt, cik bieži viņi dodas garos braucienos. Ja runa ir par dažiem tālākiem ceļojumiem, tad nav vērts skatīties uz modeli ar vislielāko akumulatoru. Pirmkārt, tas maksās dārgāk, un, otrkārt, smagais akumulators būs tikai papildu balasts. Un te runa ir par ievērojamu atšķirību. Piemēram, Citroën ë-C4 ar 50 kWh akumulatoru sver 1541 kg, savukārt 77 kWh akumulatora Volkswagen ID.3 – 1928 kg.
“Patiesība ir tāda, ka pat tālos braucienos var iztikt bez liela akumulatora. Infrastruktūra strauji paplašinās gan Latvijā, gan visā Eiropā. Es drīzāk ieteiktu pievērst uzmanību modeļiem, kam standarta aprīkojumā ir ātrā uzlāde. Tad pa ceļam vajadzēs tikai uztaisīt 10–15 minūšu pauzi, kurā iedzersiet kafiju vai apmeklēsiet labierīcības un atjaunosiet enerģijas rezerves solīdam ceļa nogrieznim,” argumentē Guntars Pulss.
Piemēram, tādu auto kā Citroën ë-C4 var lādēt ar 100 kW. Tas nozīmē, ka apstāsieties uz īsu brīdi, bet pēc tam varēsiet nobraukt labu ceļa posmu.
Jaunpils pilī ir īpaša aura, senatnīgi mūri, grezni viduslaiku apartamenti un unikāls viduslaiku krogs.
Jaunpils pils
Vietējie ēdieni, dzīvā mūzika, mājīga noskaņa. Biznesa pusdienas, svinības, vasaras terase. Mēs zynom, kā garšo Latgale!
Rēzeknes pilsētas TIC
PANNA — gardumi un dabas skaistums vienā vietā pie Kovšu ezera, kur katrs mirklis kļūst neaizmirstams
Rēzeknes pilsētas TIC
Tavs siltuma un brīvības ceļojums sākas Kanāriju salās – atliek tikai izvēlēties starp Tenerifi un Grankanāriju!
EUR 805.00 | Latvia Tours - Berga bazārs
1999. gadā Līksnas parka teritorijā pagasta ļaudis izveidoja atpūtas taku, kura katru gadu tiek paplašināta.
TAKA
3. – 4. jūlijā Jāņa Daliņa stadionā notiks Latvijas U18, U20, U23 čempionāts vieglatlētikā.
Valmieras novada Tūrisma pārvalde
Vaboles parks ir veidots kā ainavu jeb angļu stila grāfu Plāteru-Zībergu pusmuižas parks (19. gs.).
TAKA
Jezupovas (Juzefovas) parks ir veidots 19. gadsimtā holandiešu stilā, mūsdienās ir saglabājusies tikai neliela daļa no muižas parka.
TAKA
Garšu un notikumu telpa Burzma-ēdienu halle Rīgā ar terasi. Brokastis, pusdienu piedāvājums, kafija, dzērieni, vakariņas baudīšanai restorānā vai ...
Burzma
Baudi sauli, jūru, gurmānu virtuvi un pilnīgu relaksāciju izdevīgāk! LĪDZ 31.JŪLIJAM ceļojums uz BARSELONU vai MALJORKU par īpašu cenu!
Coral Travel Latvia
Joprojām viens no populārākajiem atpūtas galamērķiem! 2025. gadā Tevi gaida kultūras un mūzikas festivāli, sporta pasākumi un jauni gardēžu piedzīvojumi
EUR 675 | Latvia Tours
Kalabrija ir vieta, kur kalni satiekas ar jūrām, laiks rit lēnāk, un katrs saulriets šķiet kā glezna, ko daba radījusi tikai Tev...
EUR 802 | Latvia Tours
Lauku māja “Gaišā” piedāvā naktsmītnes, pirti, banketu zāli, kamīnzāli, sporta laukumu ar volejbola tīklu, telšu vietas, ugunskura vietu.
TAKA
Lieliska iespēja rezervēt Rudens Skolēnu brīvlaika ceļojumu jau tagad! piedāvājumi 7-9 naktīm, dažādi galamērķi! Vairāk piedāvājumu jautājiet
EUR 875 | Estravel Latvia
Vasaras karstākie datumi aizpildas strauji! Rezervē neaizmirstamu kāzu banketu laicīgi. Rīgas restorāns vecpilsētas vēsturiskajā un darījumu centrā.
Kaļķu vārti
Jezupovas (Juzefovas) parks ir veidots 19. gadsimtā holandiešu stilā, mūsdienās ir saglabājusies tikai neliela daļa no muižas parka.
TAKA
4. jūlijā plkst.20.00 parkā aiz Ēveles Tautas nama uzstāsies Andris Skuja koncertā “Visa Latvija ziedos”.
Valmieras novada Tūrisma pārvalde