Toms Briedis: Sodi, kas, iespējams, palīdzēs sakārtot influenceru nozari

Toms Briedis | 2021.06.03

Vārdu savienojums “influenceru mārketings” teju nevienam vairs nav svešs, taču pašiem influenceriem gan gadās “iekrist”, nepildot godīgas komercprakses pamatnoteikumus, pēc kā būtu jāvadās visiem šīs jomas pārstāvjiem. Toms Briedis, kurš ir sabiedrisko attiecību un influenceru mārketinga aģentūras Womstar vadītājs uzsver, ka tā vairs nav nevainīga spēle “sociālajos tīklos”, jo sekotāju skaits jeb auditorija influenceriem mērāma vairākos desmitos vai pat simtos tūkstošu, kas var būt lielāka nekā atsevišķiem Latvijas masu medijiem. Šāds statuss satura veidotājiem ne vien dod iespējamu materiālu labumu, bet arī uzliek nopietnus pienākumus pret saviem sekotājiem, un atrunas “es nezināju” šeit ir nevietā.

Jebkurš Instagram, Facebook, Youtube, Tik Tok lietotājs, visticamāk, seko vismaz vienam influencerim vai atpazīstamam cilvēkam Latvijā un uzticas tā viedoklim. Protams, ir interesanti vērot šo cilvēku daudzveidīgo saturu, ikdienas dzīvi, aktualitātes un piedzīvojumus. Ticu, ka daudzi no šiem influenceriem ir un kļūs arī par īsteniem iedvesmotājiem – piedzīvot, aizbraukt, nopirkt, iepazīt, izglītoties, apgūt jeb dzīvot krāšņāk. Un visbiežāk tas jau arī ir tas, kādēļ mēs katrs vēlamies patērēt kāda vai kādu influenceru saturu. Cilvēkam pašam no sevis nav iespējas zināt un piedzīvot visu. Lai zinātu vai piedzīvotu vairāk, nepieciešams arī izzināt vairāk. Tās var būt grāmatas, filmas, podkāsti vai ziņu portāli, televīzija – jebkas, kas mums par kaut ko stāsta, bagātinot mūsu zināšanas un pieredzi. Tieši tāpat arī influenceri dalās savā pieredzē, paplašinot savu sekotāju redzesloku, veidojot ar tiem saikni, iekarojot uzticību, tāpēc influencera pienākums ir atpelnīt šo uzticēšanos, darbojoties kā filtram, skaidri norādot, kur viņa viedoklis var būt ietekmēts ar materiālu atlīdzību.

Ņemot vērā influenceru mārketinga ietekmīgumu un popularitāti – ne velti ievērojamam skaitam pašmāju influenceru auditorija, kas seko viņu aktivitātēm sociālajos tīklos, ir lielāka nekā atsevišķiem Latvijas masu medijiem – influenceriem ir iespēja papildināt savu ikdienas saturu ar apmaksātām reklāmām. Šim procesam ir jābūt izdevīgam visām tajā iesaistītajām pusēm. Influenceris saņem dāvanu, barteru vai atalgojumu par savu darbu. Zīmola pārstāvim ir iespēja sasniegt konkrētā influencera auditoriju ar personalizētu ziņu. Savukārt sekotāji var iepazīties ar dažādiem produktiem un pakalpojumiem, piedalīties produktu izlozēs, kā arī saņemt informāciju par jaunām vai neiepazītām lietām, tās īpaši nemeklējot. Protams, šim procesam jābūt korektam, ievērojot visus priekšnosacījumus, lai influenceris savu sekotāju nekādā veidā nemaldinātu, jo, saņemot atalgojumu, barteru vai dāvanu kā samaksu par produkta vai pakalpojuma reklāmu, par to nepieciešams ziņot arī savā ierakstā, izmantojot sociālo tīklu piedāvātās iespējas vai konkrētas #mirkļbirkas. To visu ir saprotami definējis Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC), lai influenceriem, uzņēmumiem būtu vieglāk orientēties lietās, ko drīkst vai nedrīkst darīt, un kā būtu jābūt norādītai informācijai, lai tā nemaldinātu cilvēkus. Ir tikai saprotami, ka arī šis tirgus tiek regulēts, tāpat kā tas notiek ar reklāmas tirgu, kur visi dalībnieki ir reģistrēti, licencēti un ir pakļauti reklāmas likumam.

Kā jau lielai daļai zināms, tad pavisam nesen PTAC pirmo reizi ir uzlicis reālus naudas sodus par negodīgu komercpraksi divām influencerēm – kopā 2500 EUR apmērā. Biju visai pārsteigts, ka šis fakts radīja tik lielu ažiotāžu tieši influenceru vidū un par to, ka daudzi neizprot vai nevēlas saprast, ka par konkrētu noteikumu nepildīšanu un brīdinājumu ignorēšanu var saņemt arī naudas sodus. Influenceru mārketingā visas iesaistītās puses ir vienlīdz atbildīgas par savu pienākumu apzinīgu izpildi. Sekotājs iepazīstas ar saturu un spēj to kritiski “filtrēt”, paņemot sev tikai to, kas pašam nepieciešams. Zīmola pārstāvis saņem reklāmas pakalpojumu un līgumā noteiktajā kārtībā norēķinās par savu sadarbību ar influenceri, savukārt influenceris izpilda visas darba devēja un PTAC prasības, lai būtu maksimāli godīgs pret saviem sekotājiem.

Jebkura influenceru aģentūra, tāpat arī Womstar, ir ne vien kā palīgrīks, piemeklējot katram zīmolam piemērotāko satura veidotāju vai slavenību, bet arī atbalsta plecs visos neskaidrajos jautājumos. Mūsu [tāpat kā jebkuras influenceru aģentūras] uzdevums ir sasniegt klienta nospraustos mērķus un sekot līdzi ar influenceriem saistītām aktualitātēm, lai zīmolu pārstāvju un influenceru sadarbība būtu ne vien pēc iespējas veiksmīgāka, bet arī korekta pret patērētāju. Manuprāt, PTAC dara ļoti vērtīgu darbu, cenšoties izskaust negodīgu komercpraksi. Apsveicami ir tas, ka PTAC sākotnēji komunicē ar influenceriem, uzņēmumiem, lai izprastu katru konkrētu sadarbības gadījumu, un pēc tam veic darbu, kas ietver ieteikumus un, ja nav iespējams savādāk, sodu piemērošanu. Protams, ir lietas, kur arī influenceru aģentūrām nav viennozīmīgas vienprātības ar PTAC, taču, ņemot vērā to, ka šī tirgus uzraudzība sākās tikai pirms pāris gadiem, tas ir saprotami. Svarīgākā, manuprāt, būtu – lielāka iesaiste sadarbībā ar influenceru aģentūrām, lai kopīgiem spēkiem radītu patīkamu, patiesu un drošu sociālo tīklu vidi. Tāpat arī uzņēmumu pārstāvjiem, kas pašu spēkiem vēlas sadarboties ar influenceriem, jāapzinās sava kompetence influenceru mārketinga jautājumos, nepieciešamības gadījumā izvēloties sadarbību ar aģentūrām, kuru zināšanas darbā ar influenceriem tiek praktizētas daudzu gadu garumā ik dienu.

Nemelojot, esmu gandarīts, ka šis temats izraisījis tik lielu publicitāti un ažiotāžu medijos un sociālajos tīklos, tādā veidā atgādinot sabiedrībai, kas un kāpēc tiek izmantots influenceru veidotajā saturā, kā arī dodot iespēju influenceriem uzlabot un izskaust kļūdas pašu publikācijās. Gribētos cerēt, ka šis ir kā liels brīdinājuma signāls influenceru darbu uztvert nopietni. Tāpat kā daudzās citās nozarēs, arī te ir savi noteikumi, pēc kuriem jāvadās. Vairāk par to, kas influencerim ir jāievēro, reklamējot kāda zīmola saturu, lasiet šeit: www.ptac.gov.lv/lv/jaunums/socialie-tikli-un-infulenceru-marketings


Avots: Toms Briedis


celojumubode - 3812
Golfa diena Madonā

Golfa diena Madonā

Pļavu golfa laukums "Kalnozoli" atklāj jauno sezonu ar Vislatvijas golfa dienu.

Madonas TIC

Biznesa pusdienu piedāvājums

Biznesa pusdienu piedāvājums

Restorāns Hercogs Mārupē, Vītiņu ielā 4A aicina jūs uz biznesa pusdienām darba dienās no plkst. 11:30-15:00!

Hercogs Mārupe

Laivojiens pa Gauju 25.maijā

Laivojiens pa Gauju 25.maijā

25.maijā norisināsies jau otrais aktīvās atpūtas pasākumu cikla “Normāls notikums” posms – laivojiens pa Gauju no Lejasciema līdz Pukstiem.

Gulbenes novada TIC

Tornī gleznu izstāde “Gaismas frekvences”

Tornī gleznu izstāde “Gaismas frekvences”

No 23. aprīļa līdz 26. maijam Jelgavas Sv. Trīsvienības baznīcas torņa izstāžu zālē skatāma gleznu izstāde “Gaismas frekvences”.

Jelgavas reģionālais tūrisma centrs

Jauna dabas taka Ērgļos.

Jauna dabas taka Ērgļos.

Atklāšanas pasākums Ērgļu "Dabas Spēka Takai" ar izzinošiem elementiem un uzdevumiem. 20.aprīlī (sestdiena) 10.00 iesim PĀRGĀJIENĀ!

Madonas TIC

Pavasara stādu tirgus Šlokenbekas muižā

Pavasara stādu tirgus Šlokenbekas muižā

4. maijā plkst. 10.00–15.00 Šlokenbekas muižā Stādu, amatnieku un mājražotāju gadatirgus.

Tukuma TIC

Gūsti pavasarīgu iedvesmu izstādēs Tukumā

Gūsti pavasarīgu iedvesmu izstādēs Tukumā

Aprīlis uzņem apgriezienus. Mostas daba. Mostas krāsas. Atsprāgst pumpuri, un dzīvība zied. Ļauj iedvesmai ieplūst tevī caur mākslu Tukumā un apkārtnē!

Tukuma TIC

Glika dienas Alūksnē

Glika dienas Alūksnē

Godinot Bībeles tulkotāju Ernstu Gliku 370. gadskārtā un svinot Bībeles tulkojumam 330 gadus, Alūksne aicina uz “Glika dienām”!

Alūksnes TIC

Latvijas Kapoeiras kauss 2024 Tukumā

Latvijas Kapoeiras kauss 2024 Tukumā

Latvijas Kapoeiras kauss ir kapoeiras sacensības, kuras notiks Latvijā pirmo reizi. Tās notiks 27.aprīlī pulksten 11:00 Tukuma Raiņa Valsts ģimnāzijā.

Tukuma TIC

27. aprīlī - lielais Stādu tirgus Madonā

27. aprīlī - lielais Stādu tirgus Madonā

Stādu tirgus Madonā jau ir kļuvis par nozīmīgu pavasara tradīciju plašā apkārtnē. Tas ir īstais starts uzsākt praktiskus pavasara darbus dārzos un laukos.

Madonas TIC

Rīko konferences un seminārus Bauskā!

Rīko konferences un seminārus Bauskā!

Iepazīsties ar Bauskas novada konferenču un semināra telpu piedāvājumu!

Bauskas TIC

Iedvesmojies laivot Bauskas novadā!

Iedvesmojies laivot Bauskas novadā!

Ieskaties, kādas ir laivošanas iespējas Bauskas novadā!

Bauskas TIC

Svini kāzas Jaunpils pilī!

Svini kāzas Jaunpils pilī!

Jaunpils pils ir lieliska vieta kāzu svinēšanai. Senie pils mūri un brīnišķīgā apkārtne padarīs jums tik svarīgos brīžus patiešām neaizmirstamus.

Tukuma TIC

UFO stāstīs jokus Tukumā

UFO stāstīs jokus Tukumā

Ja meklē iespēju aizmirst ikdienas rūpes, nāc 26.aprīlī pulksten 19:00 uz Tukuma pilsētas Kultūras namu!

Tukuma TIC

MOSTIES DABĀ Cēsu novadā!

MOSTIES DABĀ Cēsu novadā!

Brīvdienu ceļevdis līdz ar pavasara ienākšanu dabā palīdzēs arī Tev mosties no ziemas miega un baudpilni tvert neskaitāmās iespējas, ko piedāvā Cēsu novads!

Cēsu TIC

Uz Tukumu pēc literatūras!

Uz Tukumu pēc literatūras!

Pagājušajā gadā Tukums tika iekļauts UNESCO radošo pilsētu tīklā kā literatūras pilsēta. Esam lepni par iegūto statusu un aicinām uz pasākumiem.

Tukuma TIC

Īpašs piedāvājums ģimenēm

Īpašs piedāvājums ģimenēm

Izglītojošais un interaktīvais centrs “Dzelzceļš un Tvaiks” Gulbenē iepriecinās apmeklētājus, dāvājot iespēju piedalīties brīnišķīgā akcijā ģimenēm.

Gulbenes novada TIC

Kāzu ceremoniju vietas Skrīveros

Kāzu ceremoniju vietas Skrīveros

Ieskaties un uzzini par četrām skaistām, mazliet neparastām laulību ceremoniju vietām Skrīveros. Neviens viesis nepaliks vienaldzīgs un kāzu foto būs izcili!

Aizkraukles novada TIC

Karogu brauciens | Tukumā

Karogu brauciens | Tukumā

Visi auto entuziasti, pasākumu apmeklētāji un aktīvās atpūtas cienītāji, sarosāmies! Tiekamies Tukumā 12.maijā plkst 12:00 Pauzera pļavā!

Tukuma TIC

KANDAVAS PILSĒTAS SVĒTKI - KARNEVĀLS

KANDAVAS PILSĒTAS SVĒTKI - KARNEVĀLS

No 24. līdz 25. maijam tiekamies Kandavas pilsētas svētkos "Karnevāls Kandavā"! Būs gan pilsētas modināšana, gan svētku gājiens, amatnieku tirdziņš U.C.

Tukuma TIC

BalticTravelnews.com
+371 26551169
[email protected] -