Velobraucēju skaits Rīgā pieaudzis par 40%

pilsetacilvekiem.lv | 2018.09.20

Līdz 2014. gadam Rīgā visnotaļ regulāri tika rīkots svarīgs pasākums – velosipēdistu skaitīšana uz tiltiem un citos nozīmīgos punktos. To rīkoja Latvijas Riteņbraucēju apvienība , bet diemžēl pēdējo šādu skaitīšanu apvienība rīkoja 2015. gada februārī, skaitot ziemas velobraucējus. Šāda skaitīšana ir svarīga, lai saprastu velobraucēju skaita izmaiņas un pateiktu priekšā pilsētas vadībai, kur pieprasījums pēc drošas veloinfrastruktūras ir vislielākais. Ja Rīgas saimniekiem pašiem būtu vēlme saprast, kur un kā mainās velosipēdistu skaits, viņi pilsētā uzstādītu automatizētus velosipēdistu skaitītājus, kuri nodrošinātu precīzu velosipēdistu uzskaiti 24 stundas diennaktī. Rīgas mērs Nils Ušakovs šādu skaitītāju uz Vanšu tilta solīja uzstādīt jau tālajā 2012. gadā, bet, kā jau ar mēra solījumiem ierasts, tas netika izpildīts.


Tā kā Latvijas Riteņbraucēju apvienība jau vairākus gadus vairs neveic riteņbraucēju skaitīšanu, to nolēmām veikt mēs kopā ar brīvprātīgiem mūsu lasītājiem. Skaitīšana notika tieši septembrī, lai iegūtos datus objektīvi varētu salīdzināt ar iepriekšējām skaitīšanas reizēm, kas notika tieši septembra mēnesī. Skaitīti tika 26 punkti un mūsu skaitītājus Rīgas ielās varēja pamanīt ar planšetēm vai burtnīcām rokās, cītīgi pierakstot katru garām braukušo velosipēdistu. Acīgākie velobraucēji paguva mūsu skaitītājus arī iemūžināt.


Lai gan skaitīšanas rīts bija visnotaļ dzestrs (gaisa temperatūra nokritusies zem +9° C), tomēr, kā jau zināms, laikapstākļi nav šķērslis, lai ikdienā pārvietotos ar velosipēdu, tādēļ daudzi skaitīšanas punkti bija pilni ar velobraucējiem:

Tendences

Viens no svarīgākajiem iemesliem, kāpēc tiek veiktas skaitīšanas ir velosipēdistu skaita tendenču noteikšana. To iespējams noteikt, salīdzinot aktuālās skaitīšanas rezultātus ar iepriekšējo skaitīšanu rezultātiem. Šoreiz 9 punktu skaitīšanas rezultātus varam salīdzināt ar iepriekšējās septembra skaitīšanas rezultātiem, kas notika 2014. gadā. Tie ir tilti pār Daugavu, dzelzceļu pārvadi uz Rīgas centru un divi atsevišķi krustojumi.

 
Velosipēdistu skaits uz Rīgas tiltiem

velo

Četru gadu laikā velosipēdistu skaits uz Rīgas tiltiem pieaudzis par 40%, kas nozīmē, ka vidēji ik gadu velosipēdistu skaits pieaug par gandrīz 9%. Šāda tendence vērtējama kā pārsteidzoši laba, ņemot vērā to, ka uz neviena tilta, pretēji Rīgas mēra solījumiem, tā arī nav ierīkota veloinfrastruktūra. Veloinfrastruktūras neizveidošana un velosipēdistu skaita arvien lielākais pieaugums nozīmē arvien bīstamāku un nedrošāku situāciju uz tiltu ietvēm, pa kurām lielākoties pārvietojas velosipēdisti. Tas spilgti redzams šajā videoklipā no VEF tilta, kur rīta un vakara sastrēgumas daudziem velobraucējiem ir īsts pārbaudījums. Nemaz nerunājot par gājējiem, kuriem mierīga rīta pastaiga pār tiltiem nu pārvērtusies nemitīgā galvas grozīšanā uz atpakaļu.

Uz tiltiem, kur velosipēdistiem iespējams izvēlēties braukt pa brauktuvi vai ietvi, absolūti lielākā daļa velosipēdistu izvēlas braukt pa ietvi (97,9%), tikai paši drosmīgākie uz tiltiem izvēlas braukt pa brauktuvi (2,1%). Kā izņēmums starp tiltiem ir Zemitāna tilts, kur 80,8% braucēju izvēlas braukt tikai pa brauktuvi, nevis pa ietvi. Tas tā ir tādēļ, ka Zemitāna tiltam jau pirms vairākiem gadiem ir slēgtas centra puses ietves, tādēļ velosipēdistiem nekas cits neatliek kā vai nu braukt pa sabiedriskā transporta joslu, vai arī stiept augšā/lejā velosipēdu pa tilta kāpnēm.

Tā kā sieviešu, kas ikdienā brauc ar velosipēdu, jau iepriekšējās skaitīšanās bija ievērojami mazāks, nekā vīriešu skaits, tad ļoti pozitīvi vērtējams tas, ka sieviešu skaita īpatsvars pa četriem gadiem ir palielinājies straujāk par vīriešu skaita īpatsvaru. Sieviešu skaits pieaudzis gandrīz uz pusi – par 48,9%, kamēr vīriešu skaits pieaudzis par 35,1 %.


Līderis – Vanšu tilts

Starp tiltiem un pārvadiem līderis velosipēdistu skaita ziņā jau kopš seniem laikiem ir Vanšu tilts. Šis ir arī tilts, par kura velosipēdistu skaitu ir pieejami dati, sākot ar 2008. gadu, tādēļ šī tilta statistika kalpo par labu indikatoru kopējām velosipēdistu skaita tendencēm. Desmit gadu laikā kopš skaitīšanas uzsākšanas, uz Vanšu tilta velosipēdistu skaits ir teju pieckāršojies:

Velosipēdistu skaits uz Vanšu tilta septembra mēnesī


velovansu

Velosipēdistu skaits stundā ir jau gandrīz pārsniedzis 600 cilvēku atzīmi, kas nozīmē, ka plānotās Vanšu tilta rekonstrukcijas projektētājiem būs nopietni jādomā par LVS standartiem atbilstoša platuma veloceļu ierīkošanu, jo šāda satiksmes intensitāte pieprasa platākus veloceļus par līdz šim Rīgā veidotajiem veloceļiem.

Bērnu pārvadāšana – aizvien izplatītāka

2014. gada skaitīšanā skaitīšanas punktos tika saskaitīti 28 velosipēdi ar bērnu sēdeklīšiem, savukārt šogad identiskos punktos tika saskaitīti 57 velosipēdi ar bērnu sēdeklīšiem, kas ir pieaugums vairāk nekā divas reizes. Tas nozīmē, ka no kopējā velosipēdistu skaita 2,6% ar velosipēdu pārvadā bērnus. Ielās tika manīti arī atsevišķi kravas velosipēdi, kas ir ārkārtīgi populārs bērnu pārvietošanas risinājums Dānijā. Izlasi mūsu interviju ar vienu no šādiem vecākiem, kas bērnu pārvadā ar kravas velosipēdu visu gadu:

Statistika 2018
Sievietes pret vīriešiem


Analizējot saskaitīto velobraucēju skaitu visos šogad skaitītajos punktos, jāsecina, ka joprojām sievietes, kas brauc ar velosipēdu, ir mazākumā. Tas ir savdabīgs indikators tam, ka Rīgas ielas nav gana drošas braukšanai ar velosipēdu. Autocentriskajā ASV sievietes sastāda tikai 24,7% no kopējā velosipēdistu skaita, kamēr Nīderlandē, kura ir viena no pasaulē drošākajām valstīm braukšanai ar velosipēdu, sievietes, kas brauc ar velosipēdu, ir pat vairākumā (55%).

Rīgā sieviešu īpatsvars, lai arī nav tik zems kā ASV, tomēr krietni iepaliek no optimālā 50 pret 50:

Vīrieši  -  63 %
Sievietes  -  37 %

Uz vai prom no centra?

Velosatiksme īpaši neatšķiras (izņemot to, ka velosipēdistiem nav jāsēž sastrēgumos) no autosatiksmes – no rītiem lielākā daļa cilvēku brauc uz centru.  Tas skaidrojams ar lielo darba/mācību vietu īpatsvaru pilsētas centrā. Tiesa, netrūkst arī cilvēku, kas no centra dodas uz citām apkaimēm – visvairāk no centra izbrauc Sarkandaugavas virzienā pa Duntes ielu (72%), vismazāk – Purvciema virzienā pa Deglava tiltu (17%).

Uz centru  -  65,6%
Prom no centra  -  34,4%

Brauktuve vai ietve?

Ja uz tiltiem, kā iepriekš rakstījām, tikai ļoti maza daļa velosipēdistu brauc pa brauktuvi, tad pilsētas centrā situācija ir ļoti dažāda. Vietās, kur uz brauktuves radīti gana droši apstākļi, lai brauktu ar velosipēdu vai iezīmētas velojoslas, pa ietvi pārvietojas ļoti maza daļa velosipēdistu. Bet jo brauktuve ir nedrošāka, jo vairāk velosipēdisti izvēlas pārvietoties pa ietvi, nevis brauktuvi. Apskati tabulā uzskaitītos punktus secīgi sākot no vietām, kur pa ietvēm brauc vismazāk, beidzot ar vietām, kur pa ietvēm brauc visvairāk velosipēdistu.

velobrauktuve

Velosipēdistu braukšana pa ietvēm būtu pakāpeniski jāsamazina, ierīkojot veloinfrastruktūru un nomierinot autosatiksmi vietējas nozīmes ieliņās, atgriežot ietves pilnīgā gājēju rīcībā. Šā brīža situācija, kad gājējiem pa ietvēm nav iespējams droši un ērti pārvietoties, nav pieņemama Eiropas valsts galvaspilsētai. Braukšana pa ietvēm ir bīstama ne vien no gājēju skatpunkta, bet gan arī velosipēdistu skatpunkta, jo ietves nav paredzētas braukšanai ne ar kādu transportlīdzekli.

Visīpatnējākā situācija ir Brīvības ielā, kur pēc šī gada remonta Rīgas mēra apsolītās veloinfrastruktūras vietā parādījās piektā autojosla – sabiedriskā transporta josla. Atbilstoši ceļu satiksmes noteikumiem, šādā situācijā velosipēdistiem ir aizliegts braukt pa brauktuves malu, tā vietā jābrauc vai nu pa 2. joslu vai arī ietvi. Skaitīšanā konstatēts, ka virzienā uz Juglu velosipēdisti brauc gan pa 2. joslu (5 gab.), gan pa sabiedriskā transporta joslu (12 gab.), gan pa ietvi (32 gab.). Tā vietā, lai Brīvības ielas satiksmes organizāciju remonta laikā sakārtotu, Rīgas dome satiksmes organizāciju ir vēl vairāk sajaukusi…

Alternatīvie “velosipēdi”

Segveji, skūteri, skrejriteņi un tamlīdzīgi elektriski braucamrīki, ar ko lielākoties tiek braukts pa ietvēm, šobrīd likuma ietvaros atrodas pelēkajā zonā.  CSDD tos neuzskata par transportlīdzekļiem, bet gan sporta un atpūtas inventāru un atbilstoši CSN 8. punktam, ar tiem ir aizliegts braukt pa brauktuvi un velojoslām. Reālajā dzīvē gan tā nenotiek un, piemēram, Kr. Barona ielā jau šobrīd ar šiem transportlīdzekļiem daudzi cilvēki pārvietojas arī pa brauktuvi, kopā ar lielo velobraucēju masu. Arī mūsuprāt šiem visiem transportlīdzekļiem būtu jābrauc pa lēnsatiksmes transportam paredzēto infrastruktūru, nevis jābrauc pa ietvēm, apdraudot gājējus. Lai turpmāk saprastu šo braucamrīku popularitātes tendences, šiem lēnsatiksmes transportlīdzekļiem veicām atsevišķu uzskaiti:

Velosipēdi  -  96,1%
Skūteri utt. -  3,9%

Kr. Barona ielas tendences – velo vairāk par auto?

Citā skaitīšanā, kas notika pievakares sastrēgumstundā no plkst. 17.00-18.00, tika skaitīti gan velosipēdisti, gan automašīnas, kas brauc pa Kr. Barona ielu (posmā starp Matīsa un Artilērijas ielu). Identiska skaitīšana notika arī 2017. gadā, tādēļ iegūtos datus iespējams salīdzināt un saprast tendences. Ja līdzīgs velosipēdistu skaita pieaugums Kr. Barona ielā turpināsies arī turpmāk, tad varam sagaidīt, ka jau nākamgad Kr. Barona ielu stundas laikā izbrauks vairāk velosipēdistu nekā automašīnas.

Noslēgumā piedāvājam ikkatram mūsu lasītājam iepazīties ar datu kopsavilkumu excel formātā, kur pirmajā lapā atrodami dati no visiem šogad skaitītajiem punktiem, bet otrajā lapā atrodami salīdzināmi dati no 9 vietām, kur skaitīšana notika arī 2014. gada septembrī.

Avots: pilsetacilvekiem.lv


celojumubode - 3803
Kemperu noma Eiropā

Kemperu noma Eiropā

Plānojot atvaļinājumu - Kemperu noma Eiropā! Jauns un aizraujošs ģimenes ceļojumam!

EUR 71 | Estravel Latvia

Atklājam Turcijas sezonu!

Atklājam Turcijas sezonu!

Piedāvājumā mazcenas viesnīcas ar izlidošanu no Rīgas un Viļņas kā arī LUX viesnīcas ar vilinošām sezonas sākuma cenām...

CelojumuBode.lv

JAUNUMS! 𝐄𝐕𝐈𝐉𝐀𝐒 𝐒𝐀𝐋𝐀

JAUNUMS! 𝐄𝐕𝐈𝐉𝐀𝐒 𝐒𝐀𝐋𝐀

Ceļotāji izvēlas Eviju, lai izvairītos no tūristu burzmas un izbaudītu vietējo kultūru. Šeit tūristiem tiek sniegta autentiska grieķu pieredze.

EUR 539.00 | Latvia Tours

Laipni lūgti Šrilankā – smaidu valstī!

Laipni lūgti Šrilankā – smaidu valstī!

Debesskrāpji un koloniālā stila savrupmājas, lielveikali un ielu tirdziņi, krāšņi Rietumu modes apģērbi un tradicionālās sarongas, ātri sporta auto un motorikša

EUR 757 | Latvia Tours

Ottes Lieldienas

Ottes Lieldienas

30. martā, 11:00 aicināti uz OTTES LIELDIENAS, – Viktora Ķirpa muzejā “Vidzemes lauku sēta”. Olas nodrošina Alūksnes Putnu fabrika

Alūksnes TIC

Lieldienu pasākums mini ZOO

Lieldienu pasākums mini ZOO "Lāčplēši"

Mini Zoo “Lāčplēši” 31.martā no plkst. 10.00 gaida ciemos lielus un mazus uz Lieldienu lustēm ar visiem saviem četrkājainajiem draugiem.

Talsu novada TIC

Pieteikšanās MKD Augšdaugavas novadā

Pieteikšanās MKD Augšdaugavas novadā

‘’Mājas kafejnīcu dienas 2024’’ Augšdaugavas novadā šogad notiks 27.- 28.jūlijā

TAKA

6 trending travel destinations for 2024

6 trending travel destinations for 2024

Venture beyond the ordinary and enjoy the picturesque views, historical sights, and pristine nature of the Balkans.

EUR 79 | airBaltic

Sagaidīsim pavasari Augšdaugavas novadā!

Sagaidīsim pavasari Augšdaugavas novadā!

Gaidām apmeklētājus mūsu dabas objektos Augšdaugavas novadā.

TAKA

ZIEDOŠĀ HOLANDE! Vēl 10 vietas!

ZIEDOŠĀ HOLANDE! Vēl 10 vietas!

🌷🌷🌷VISSKAISTĀKAIS PAVASARIS IR TUR, KUR IR ZIEDI! Hildesheima, Amsterdama, Keukenhofas ziedu dārzs, Volendama

EUR 350 | Latvia Tours

Ostrava. Hokeja čempionāts

Ostrava. Hokeja čempionāts

Aviobiļetes un viesnīca. // Nenokavējiet aviobiļešu iegādi uz Otavu - Hokeja Pasaules čempionāts jau drīz! Vietu skaits ierobežots

EUR 545 | Estravel Latvia

Lieldienu prieki lieliem un maziem

Lieldienu prieki lieliem un maziem

Lieldienu svētdienā, 31. martā, aicinām apmeklēt ģimenes branču un nobaudīt plašo svētku gardumu klāstu. Mazos Lieldienu svinētājus gaida tematiskas izklaides.

Baltic Beach Hotel & SPA

Lieldienu brīvdienas outlet ciematā

Lieldienu brīvdienas outlet ciematā

Lieldienu atrakcijas visai ģimenei ar animatoriem. Pasākuma vadītājs - Lieldienu zaķis. Putnu būrīšu meistarklase. Olu krāsošanas darbnīca.

ViaJurmala

Pastaigas vecpilsētā gida pavadībā

Pastaigas vecpilsētā gida pavadībā

Katru sestdienu un svētdienu plkst. 12.00, gids ar zaļi sarkano Liepājas karodziņu rokās gaidīs pie koncertzāles “Lielais dzintars”.

Liepājas reģiona TIB

Lieldienu ieskandināšanas pasākums

Lieldienu ieskandināšanas pasākums

Ceturtdien, 28. martā, plkst. 15 Liepājas muzejs Kūrmājas prospektā 16/18 aicina ģimenes ar bērniem uz Lieldienu ieskandināšanu,

Liepājas reģiona TIB

Riga Reggae Acoustic

Riga Reggae Acoustic

6.aprīlī pl.18.00 kultūrtlpa Akustika ielūdz uz sirsnīgu, mīlestības un miera pilnu vakaru pozitīvās regeja noskaņās ar apvienību RIGA Reggae Acoustic!

EUR 15 | Valmieras TIC

DENISS PASHKEVICH TRIO

DENISS PASHKEVICH TRIO

29. martā pl.19:00 kultūrtelpā Akustika viesosies Deniss Paškevičs, Kaspars Rolšteins un Arkādijs Gotesmans festivāla “JAZZ ROOM FEST ’24” ietvaros.

EUR 20 | Valmieras TIC

Danču vakars ar Tautas mūzikas kopu

Danču vakars ar Tautas mūzikas kopu

6.aprīlī plkst.18.00 Valmieras Kultūras centrā norisināsies Danču vakars kopā ar Tautas mūzikas kopu.

EUR 5 | Valmieras TIC

Zaķim šodien Liela diena

Zaķim šodien Liela diena

30. martā no 11:00 – 15:00 Liepājas Latviešu biedrības nama lielajā zālē ģimenes aicinātas bez maksas apmeklēt Lieldienu pasākumu un aplūkot sīkdzīvniekus.

Liepājas reģiona TIB

Taizeme - dažādām gaumēm

Taizeme - dažādām gaumēm

Taizeme - piedzīvojumi // atpūta spa kūrortos // Izvēlieties ceļojumu atbilstoši savai gumei! Piedzīvojumu ceļojumiem - atlaides!

EUR 367 | Estravel Latvia

BalticTravelnews.com
+371 26551169
[email protected] -