Redakcijas sadaļu atbalsta

13. jūnijs vēsturē: ASV pasts paziņo, ka bērnus nevar sūtīt pa pastu

Ar šādu paziņojumu Amerikas Savienotu Valstu pasts klajā nāca gandrīz pirms 100 gadiem - 1920.gada 13.jūnijā. Un, šāds paziņojums nebija "no plika gaisa" radīts. ASV pasta darbinieki vairākos štatos bija saskārušies ar situācijām, kad cilvēki savus bērnus mēģināja sūtīt ar pasta palīdzību - pārsvarā ievietotus kastē vai cita veida iesaiņojumos.

Tieši šajā gadā pasts bija nācis klajā ar jaunumu - iespēju pa pastu sūtīt paciņas (vai lietas). Tas, protams, bija lētāk nekā pašam nogādāt šīs paciņas vai lietas - un drīz vien īpaši attapīgie vecāki saprata, ka šādā veidā var sūtīt arī savus bērnus (kas arī sanāca lētāk nekā maksāt par bērna transportu). Bērni gan, ko patiešām izdevās nosūtīt pa pastu, protams, nebija īpaši veci - tā, lai atrastos zem 50 mārciņu (22 kilogramu) smaguma limita, kas bija noteikts sūtījumiem

Vēsturē zināmi vismaz 10 gadījumi, kad ASV šādi patiešām izdevies bērnus nosūtīt pa pastu. Tomēr šim rūpalam drīz pienāca gals un 13.jūnijā tika ieviests liegums bērnu sūtīšanai pa pastu. Iepriekšējie gadījumi tika pieļauti, jo ar nepilnīgajiem noteikumiem kas tāds nebija aizliegts.

Bērnus, kurus sūtīja pa pastu (piemēram omītei) parasti pārvadāja ar dzelzceļu, tos arī no vilciena nogādājot līdz pasta iecirknim un tad tālāk pastnieks tos nesa līdz pat norādītājai adresei.

Pats pirmais nosūtītais bērns tika nosūtīts Ohaio štatā un viņa nosūtīšana pie omītes izmaksāja 15 centus. Pastmarka tika uzlīmēta uz viņa pieres. Viņa vecāki gan sūtījumu arī apdrošināja par aptuveni 50 ASV dolāriem.

---------------------------------------------------------------------------------------

13.jūnijs vēsturē: 1956.gadā briti atdod Suecas kanālu Ēģiptei

Foto: Pixabay.com; Avots: BalticTravelnews.com/History.com/Wikipedia

Suecas kanāls ir 163,5 km garš mākslīgi izbūvēts ūdensceļš, kas Ēģiptes teritorijā savieno Sarkano jūru un Vidusjūru. Tas ir viens no visvairāk izmantotajiem ūdensceļiem pasaulē.

Ideja par šāda veida ūdensceļu radās jau ļoti sen – un tā arī tika īstenota jau teju 2000 gadus pirms mūsu ēras, kad faraons Senuserts III lika izrakt kanālu, kas savienoja Nīlu ar Sarkano jūru. Šo kanālu vēlāk atjaunoja un paplašināja, taču bez pienācīgas uzraudzības kanāls ar laiku aizsērēja un to vēl vēlāk pat aizbēra.

Savukārt jau runājot par mūsdienu kanālu - mūsu ēras 18. gadsimta beigās pēc Napoleona I rīkojuma franču inženieri pētīja jautājumu par kanāla rakšanu caur Suecas zemes šaurumu, taču projekts tika apturēts, jo aprēķinu neprecizitātes dēļ radās pārliecība, ka ūdens līmenis Sarkanajā jūrā ir augstāks, nekā Vidusjūrā, un šāda kanāla būve varētu izraisīt nopietnu ekoloģisku katastrofu.

1854. gadā Ēģiptes vicekaralis, lai veicinātu valsts ekonomisko uzplaukumu, atdzīvināja ideju par kanālu, un piešķīra de Lesepa nodibinātajai būvkompānijai koncesiju uz 99 gadiem kanāla būvei un izmantošanai, lai tā atpelnītu ieguldītos līdzekļus. Būvdarbi tika uzsākti 1859. gadā.

Desmit gadu laikā tika izrakts aptuveni 74 000 000 m3 grunts, aptuveni 120 000 strādnieku mira negadījumos, no slimībām, nepietiekamas pārtikas un necilvēcīgajiem dzīves apstākļiem. 1863. gadā Ēģiptes valdība atteicās turpināt ar varu likt saviem pavalstniekiem strādāt būvē bez maksas, un ieteica būvkompānijai turpmākajā darbā izmantot algotu darbaspēku. Iejaucās Francijas valdība, kas ar bruņotas intervences draudiem piespieda Ēģipti samaksāt par būves dīkstāvi un morālajiem zaudējumiem tik milzīgu kompensāciju, ka Ēģiptes valsts kase nonāca pilnīgā ekonomiskā atkarībā no Rietumu kreditoriem.

1869. gada 17. novembrī svinīgi tika atklāta kuģu satiksme jaunajā Suecas kanālā. Tas bija pasaules mēroga notikums, uz kuru ieradās prominences no visas pasaules (pat ar politiku nesaistītas personas, piemēram, Henriks Juhans Ibsens ieradās no Vācijas, lai vērotu kanāla atklāšanu klātienē). Ēģiptes valdība, sakarā ar kanāla atklāšanas svinībām un ar šo notikumu saskaņoto Kairas operteātra atklāšanu, pasūtīja itāļu komponistam Džuzepem Verdi pat īpašu operu – Aīdu.  Eiropas pirmizrāde notika Milānas operteātrī "La Scala".

Pēc Suecas kanāla pabeigšanas Ēģipte kļuva par nozīmīgu pasaules pārvadājumu centru, taču jau 1875. gadā Lielbritānijas impērija, piedraudot ar ieroču pielietošanu, piespieda Ēģiptes vicekarali par simbolisku summu (daļu valsts ārējā parāda) atteikties no Ēģiptei piederošajām kanāla akcijām par labu Lielbritānijai. Ēģiptes centieni uzsākt sarunas par netaisnīgu tās teritorijas izmantošanu 1882. gadā izraisīja Lielbritānija ultimātu Ēģiptē mainīt valdību, iebrukumu un tās īslaicīgu okupāciju.

1956.gadā Suecas kanāls tika atdots atpakaļ Ēģiptei, taču jau uzreiz pēc šīs rīcības briti sāka aktīvu lobēšanu un virzīja savas intereses. Arī Ēģiptes tā brīža karalis situāciju nerisināja - tieši otrādi, viņš paziņoja, ka kanāls ir tikai Ēģiptes īpašums un, ka visām koncesijām termiņi sen pagājuši, bet 19. gadsimta lielvalstu "lielgabalu politikas" rezultāti nav leģitīmi. Tā paša gada beigās iesākas Suecas krīze, kur Izraēla, vēlāk pievienojoties arī Francijai un Lielbritānijai, okupēja kanāla teritoriju – tomēr iesaistoties Apvienoto Nāciju Organizācijas īpaši izveidotai miera uzturēšanas vienībai, kanāls atkal tika atdots Ēģiptes rīcībā.

Kanāls bija slēgts starptautiskai pārvadājumu veikšanai laika posmā no 1967. līdz 1975.gadam, Ēģiptes kara laikā ar Izraēlu. Šajā laikā kanāls bija aktīva karadarbības vieta.

2015.gadā Ēģipte atklāja aptuveni 8,5 miljardus ASV dolāru vērtu kanāla paplašinājumu. Paplašināšanas laikā izveidots 72 kilometrus garš jauns kanāls paralēli esošajam kanālam. Projekts ietvēra 35 kilometrus garus rakšanas darbus un 37 kilometrus garus padziļināšanas darbus. Līdz šim kanāls bija par šauru divvirzienu satiksmei. Tagad kuģi varēs virzīties caur kanālu, kad tas būs nepieciešams, bez aizkavēšanās. Kanāla dziļums ir 24 metri.

Ievērības cienīgs ir fakts, ka kanāla paplašināšanu pilnībā finansēja ēģiptieši bez ārzemju finanšu piesaistes.

Avots: BalticTravelnews.com/History.com/Wikipedia

Turiba - 3320
photo

Akcija Vytautas Mineral SPA Birštonā.

Akcija spēkā tikai līdz 21.decembrim. Iebraukšana jebkuros datumos no 15.01.2019. līdz 01.12.2019.

EUR 69 | 21.12.2018 | Astra Tūre / AvioKases.lv

photo

Ziemassvētki Jordānijā 18/12 no 185 € !

Karstākie piedāvājumi uz Jordāniju, Akabu no Viļņas lidostas 18/12 uz nedēļu no 185 € !

EUR 185 | 21.12.2018 | Hot Travel

photo

Muzikāla izrāde "Kraukšķītis" Valmierā

21.decembrī Valmieras Kultūras centrā iespējams apmeklēt muzikālu izrāde ''Kraukšķītis'''.

Valmieras TIC

photo

Atpūties Jordānijā no Viļņas 18/12 25/12

Sauļojies un apskati Petru PĒDĒJĀS BRĪVĀS VIETAS UZ 7 NAKTĪM 18/12, 25/12! Aviobiļetes Vilnius- Aqaba- Vilnius cena no 109 EUR

EUR 185 | 21.12.2018 | Carlson Wagonlit Travel

photo

Tallina un Tartu Ziemassvētkos-AKCIJA

Ziemassvētku pasaka Tallinā un Tartu, lieliska iespēja pavadīt brīvdienas pasakā, tas viss tikai par 60 EUR, 24.-25.12.2018

EUR 60 | 22.12.2018 | Nikos Travel

photo

Brokastis un branči jau no plkst. 7:00!

Baudi agras brokastis vai vēlus brančus un gūsti spēkus jaunai lieliskai dienai Liepājā. Ieplāno Liepāju savu vēlmju piepildījumam.

Liepājas reģiona TIB

photo

Azerbaidžāna, Gruzija, Armēnija

Azerbaidžāna pārsteigs ar modernajām ēkām, Gruzija ar viesmīlību un ēdieniem, Armēnija ar savu vēsturi, jo Erevāna tiek uzskatīta par senāko pilsētu pasaulē!

EUR 1789 | 17.01.2019 | Jēkaba Ceļojumi

photo

airBaltic - tiešie lidojumi no Rīgas

airBaltic piedāvā lētas aviobiļetes uz saviem lidojumiem.

EUR 30 | 31.03.2019 | AvioKases.lv

BalticTravelnews.com
+371 26551169
info@travelnews.lv