Viedoklis: Ko restorāni dara, ja cilvēkam atnestais ēdiens negaršo?

Artis Spertāls | 2017.06.29

Restorānos reti nākas dzirdēt vārdus «man negaršo» - uz restorāniem cilvēki iet baudīt lietas un pārsvarā jau viņiem zināmus ēdienus, pagatavotus īpaši. Tāpat arī uz viesmīļa jautājumu «vai viss garšo» , pieklājīga atbilde liekas, ka ir "jā, protams". Tomēr, skatoties internetā, nākas redzēt arī pa negatīvam komentāram - kādam steiks bijis par cietu, neizceptu, kādam kāda garša nav likusies laba. Vai cilvēki par šādām lietām runā arī restorānos? Ko vispār restorāni var izdarīt, ja cilvēks paziņo, ka viņam negaršo? Cik bieži tā ir restorāna vaina - un cik bieži pats viesis varbūt īsti nesaprot par ko runā?

Ēriks Līvmanis, restorāna "Gutenbergs" šefpavārs

Ja klients saka, ka negaršo, tad noteikti ēdiens ir jāaizvieto un jāaprunājas ar klientu. Jānoskaidro viņa vēlmes attiecībā uz ēdienu un kas tieši viņu neapmierināja. Un tad jāpacenšas uztaisīt tādu ēdienu, kas viņam garšo! Bet bieži vien cilvēki nezina, ko viņi paši pasūta, tāpēc gala iznākums viņus neapmierina...

Redzams, ka cilvēki ir dažādi - ir cilvēki, kas saka, ka viņam kaut kas negaršo, bet ir arī "interneta" komentētāji - tie, kas viesmīlim saka, ka viss ir labi, bet vēlāk internetā ieraksta ko negatīvu. Tas, varbūt, tāpēc, ka viņam trūkst drosmes pateikt uzreiz, ka viņu kas neapmierina - viņš grib internetā to ierakstīt vēlāk. Vai arī varbūt vienkārši negrib strīdēties... Bet ir arī cilvēki, kas uzreiz situāciju risina un beigu beigās jau arī ir kā uzvarētāji šādā situācijā - jo to situāciju jau var labot par labu!

Ja cilvēkam ir taisnība un ēdiens patiešām nav pagatavots pareizi vai labi, tad mēs noteikti to aizvietosim vai neskaitīsim rēķinā. Bet jāskatās pēc situācijas - ja ēdiens pagatavots pareizi, bet cilvēkam vienkārši negaršo tas, ko pasūtījis, tad mēs cenšamies izlabot ēdienu pēc vēlmēm. Piemēram, pasūtīts jēls steiks, bet nepatīk - tad mēs pacepam viņu vēl! Vai ēdienam kaut ko pievienojam - kādu garšvielu vai piedevas. Es teiktu, ka šādas situācijas ir puse uz pusi - 50% gadījumu cilvēki sūdzās pamatoti, bet pusē gadījumu vienkārši īsti neorientējas ēdienā un tāpēc uzskata, ka kaut kas nav pagatavots pareizi! Ir dzirdēts, ka cilvēks par atnestu jēlu steiku prasa - kā vispār tādu var ēst... Bet viņš jau pats pasūtīja jēlu steiku! Taču mēs vienmēr cenšamies runāt un risināt situāciju - šādā gadījumā pacepam to steiku vēl. Lai cilvēks tomēr justos tā, ka ir atnācis uz restorānu!

Māris Jansons, restorāna "Bibliotēka No 1" šefpavārs

Ļoti reti īstenībā cilvēki godīgi pasaka, ka viņiem kas negaršo. Ja viesmīlis prasa "vai viss ir labi", tad cilvēki vairāk māj ar galvu un saka, ka viss ir labi. Bet nu jāsaprot arī ko nozīmē šie vārdi "man negaršo". Jo tā jau ir tāda gaumes lieta! Ēdiens var būt dažāds - piemēram, ja pavārs uztaisījis "autorvirtuvi", tad tur ir divi varianti - vai nu garšo vai negaršo. Ja tā ir klasiskā virtuve un cilvēkam ir pareizs priekšstats par ēdienu, tad var negaršot, ja nav pagatavots pareizi, jā. Ēdiens jau vispār ir tāda subjektīva lieta... Parasti jau pavāri arī savāc ap sevi tos cilvēkus, kam garšo viņu gatavotais - un tad arī pie šiem pavāriem šie cilvēki iet!

Par internetā rakstītājiem - ir arī tādi, jā. Bet nu jāmāk arī kritika izteikt. Vienkārši pateikt "negaršo" jau arī neizskaidro viesmīlim. No tā jau nevar saprast, ka, piemēram, sparģelis bija par cietu vai kas tāds. Varbūt kaut kas bija par rūgtu, varbūt gaļa nedaudz par sīkstu - tas viss jau jāmāk pamatot un izstāstīt. Bet nu latviešiem jau tāda arī mentalitāte nedaudz ir - līdz galam nesakām visu, kas ir. Un tad jūtamies slikti. Bet tie, kas māk raksturot savu domu - tie tad arī nekad nepaliek "muļķa lomā" pie galdiņa! Cilvēks zina, ka tartars ir par ūdeņainu - un viņš nekautrējas to teikt. Un tad varam risināt situāciju!

Ko restorāns var darīt tad? Protams, jāskatās kādas klases restorāns tad tas ir - un arī vai ir restorāna vaina vai tomēr nav. Ir reizes, kad tikai jāmāj ar galvu un klientam jāpiekrīt, jo var redzēt, ka viņš nesapratīs pat tad, ja viņam acīmredzami nav taisnība. Jo klients ir klients. Bet man ir bijušas situācijas, kad cilvēks par vidēji ceptu pīli saka, ka tā ir jēla - taču es izskaidroju, ka pīli nevar labi izcept, jo tad viņa garšos pēc aknas un būs sausa. Tā arī mēs gatavojam un tā pasniedzam - vai nu patīk vai nepatīk. Cita situācija ir tad, kad steiks ir pārcepts un klients atsūta viņu atpakaļ. Tad, ja šefs paskatās, ka pavārs patiešām ir pārcepis, nu tad neko darīt - jācep jauns. Vai jāizņem no rēķina. Nav arī tā, ka tas tik ļoti reti notiktu - visur tomēr cilvēkfaktors ir iekļauts. Cilvēks kauj, cilvēks pasūta un pieņem pasūtījumu, cilvēks cep un cilvēks pasniedz! Kaut kur jau tā kļūda var radīties. Bet daudz foršāk ir tad, kad cilvēks pasaka, ka kaut kas nav tā - jo tad var situāciju gan izlabot, gan arī restorāns savu līmeni uzturēt augstu. Jo ja tu kaut ko nedari pareizi, visi slavē, bet aiz muguras aprunā, tad tas arī ir slikti. Es pats esmu gana kritisks un cenšos vienmēr tādas lietas pateikt saviem pavāriem!

Valters Zirdziņš, restorāna "Valtera restorāns" īpašnieks un šefpavārs

Man, īstenībā, ļoti patīk, kad tādām lietam pieiet profesionāli un par visu, ko domā, arī runā! Tādā veidā tad, kad klientam patiešām ir taisnība, un kas nav kārtībā ar ēdienu, es varu vainot tikai pats sevi un ņemt to vērā! Bet diezgan bieži ir situācijas, kad cilvēki nepamatoti par kādām lietām runā... Piemēram, kad cilvēki īsti nesaskaņo ēdienus vai neņem vērā viesmīļa ieteikumus un vēlāk liekas, ka kaut kas "neiet kopā". Vai, ja cilvēks pasūta kaut ko, kas jāpagatavo vidēji cepts - šeit gan es nerunāju par steikiem, bet citiem ēdieniem - un tad izrādās, ka cilvēkam īsti tāda lieta neiet pie sirds. Piemēram, sanāk tā, ka cilvēks ēd tikai vistu vai "labi izceptu" gaļu - un nes atpakaļ pagatavoto, sakot, ka kaut kas ir ne tā. Bet to taču tu varēji pateikt vai pārjautāt pie pasūtīšanas, nevis tad, kad atnes to ēdienu! Man pašam ir iedzimta alerģija pret jūras veltēm un es vienmēr pārjautāju vai ēdienā nebūs kas no jūras veltēm. Vienmēr! Nevis tad, kad atnes ēdienu, sākt brīnīties, stumt malā ēdienu un domāt ko darīt...

Bet ja klients patiešām nav apmierināts ar ēdienu, tad ir rūpīgi jāskatās uz situāciju. Vienmēr jāatrod kāds vidusceļš - taču es uzskatu, ka restorānam jāgatavo jauns ēdiens tad, kad restorāns ir vainīgs. Piemēram, kad cilvēks vēlējies vidēji ceptu gaļu, bet viņam atnesta pārcepta - tad, noteikti, mums uz sava rēķina ir jācep jauna. Bet ja restorāns kaut kam dod atlaides vai gatavo kaut ko jaunu, tad tas būtībā sanāk, ka restorāns pats atzīst - mēs esam vainīgi. Bet tā jau vienmēr nav!

Ļoti patīkami ir tad, kad pie mums nāk cilvēki ar labu gaumi - tādi, ar kuriem var diskutēt un arī iemācīties ko jaunu, saprast kādas savas nepilnības un vēlāk tās arī novērst!

Avots: BalticTravelnews.com


celojumubode - 3803
Publiskā ekskursija ar gidu Zeltiņos

Publiskā ekskursija ar gidu Zeltiņos

6.aprīlī pulksten 11:00 atvērtā ekskursija Kodolraķešu bāzē Zeltiņos ar gidu.

EUR 2.00 | Alūksnes TIC

Danču vakars ar Tautas mūzikas kopu

Danču vakars ar Tautas mūzikas kopu

6.aprīlī plkst.18.00 Valmieras Kultūras centrā norisināsies Danču vakars kopā ar Tautas mūzikas kopu.

EUR 5 | Valmieras TIC

Pavasara tirgus Lietuvā

Pavasara tirgus Lietuvā

20.aprīlī no plkst.8. Ignalinas Laisves laukumā notiks pavasara gadatirgus!

Ignalinos rajono TIC

Lieldienu brīvdienas outlet ciematā

Lieldienu brīvdienas outlet ciematā

Lieldienu atrakcijas visai ģimenei ar animatoriem. Pasākuma vadītājs - Lieldienu zaķis. Putnu būrīšu meistarklase. Olu krāsošanas darbnīca.

ViaJurmala

Lieldienas Augšdaugavas novadā.

Lieldienas Augšdaugavas novadā.

Augšdaugavas novada tūrisma objektu darba laiks Lieldienās.

TAKA

Riga Reggae Acoustic

Riga Reggae Acoustic

6.aprīlī pl.18.00 kultūrtlpa Akustika ielūdz uz sirsnīgu, mīlestības un miera pilnu vakaru pozitīvās regeja noskaņās ar apvienību RIGA Reggae Acoustic!

EUR 15 | Valmieras TIC

Kemperu noma Eiropā

Kemperu noma Eiropā

Plānojot atvaļinājumu - Kemperu noma Eiropā! Jauns un aizraujošs ģimenes ceļojumam!

EUR 71 | Estravel Latvia

💚✈️ MELNKALNE no 365 EUR/pers.!

💚✈️ MELNKALNE no 365 EUR/pers.!

Fantastiskais Kotoras līcis, Skadaras ezers, kuru paši melnkalnieši sauc par savas valsts sirdi un dvēseli, burvīgas pludmales un dzidrs Adrijas jūras ūdens!

EUR 365 | Latvia Tours

6 trending travel destinations for 2024

6 trending travel destinations for 2024

Venture beyond the ordinary and enjoy the picturesque views, historical sights, and pristine nature of the Balkans.

EUR 79 | airBaltic

ZIEDOŠĀ HOLANDE! Vēl 10 vietas!

ZIEDOŠĀ HOLANDE! Vēl 10 vietas!

🌷🌷🌷VISSKAISTĀKAIS PAVASARIS IR TUR, KUR IR ZIEDI! Hildesheima, Amsterdama, Keukenhofas ziedu dārzs, Volendama

EUR 350 | Latvia Tours

Ģimenes Lieldienu atpūta Jūrmalā!

Ģimenes Lieldienu atpūta Jūrmalā!

Pēdējās vietas! - rezervējiet atpūtu pavasara svētkos un izvēlieties DĀVANU no viesnīcas! // 2 naktis ģimenei + atpūtas piedāvājums + izvēlētā dāvana //

EUR 450 | Estravel Latvia

 Populārākais Itālijas pludmales kūrorts

Populārākais Itālijas pludmales kūrorts

Pludmales kūrortā ir smilšu, platas un lēzenas, jūra silta un, turklāt, nav dziļa. Brīnišķīgi attīstīta infrastruktūra ar tradicionāli sirsnīgu itāļu viesmīlību

EUR 495 | Latvia Tours

Sagaidīsim pavasari Augšdaugavas novadā!

Sagaidīsim pavasari Augšdaugavas novadā!

Gaidām apmeklētājus mūsu dabas objektos Augšdaugavas novadā.

TAKA

Aktuālās izstādes Liepājā

Aktuālās izstādes Liepājā

Iepazīsties ar šī brīža aktuālajām izstādēm Liepājā – ieplāno un iedvesmojies!

Liepājas reģiona TIB

Kļūsti par sesto spēlētāju!

Kļūsti par sesto spēlētāju!

Aviobiļešu speciālie reisi vēl ir pārdošanā! Nepalaidiet garām izdevību!

EUR 180 | SKY24.LV

Klasiskās indiešu dejas koncerts

Klasiskās indiešu dejas koncerts

6.aprīlī plkst. 18.00 Līga Saukante aicina uz klasiskās indiešu dejas solokoncertu “Samvadita – Harmonija” Kocēnu Kultūras namā.

EUR 10 | Valmieras TIC

Lieldienu pasākums mini ZOO

Lieldienu pasākums mini ZOO "Lāčplēši"

Mini Zoo “Lāčplēši” 31.martā no plkst. 10.00 gaida ciemos lielus un mazus uz Lieldienu lustēm ar visiem saviem četrkājainajiem draugiem.

Talsu novada TIC

DENISS PASHKEVICH TRIO

DENISS PASHKEVICH TRIO

29. martā pl.19:00 kultūrtelpā Akustika viesosies Deniss Paškevičs, Kaspars Rolšteins un Arkādijs Gotesmans festivāla “JAZZ ROOM FEST ’24” ietvaros.

EUR 20 | Valmieras TIC

Īpaši piedāvājumi 𝐮𝐳 𝐌𝐚𝐝𝐞𝐢𝐫𝐮

Īpaši piedāvājumi 𝐮𝐳 𝐌𝐚𝐝𝐞𝐢𝐫𝐮

Lieliskie klimatiskie apstākļi padara šo salu par īstu floras paradīzi. Šeit arī atrodas viens no skaistākajiem pasaules botāniskajiem dārziem Jardim Botanico

EUR 745.00 | Latvia Tours

Taizeme - dažādām gaumēm

Taizeme - dažādām gaumēm

Taizeme - piedzīvojumi // atpūta spa kūrortos // Izvēlieties ceļojumu atbilstoši savai gumei! Piedzīvojumu ceļojumiem - atlaides!

EUR 367 | Estravel Latvia

BalticTravelnews.com
+371 26551169
[email protected] -